تجاری سازی هنر در بناهای تاریخی

به گزارش دَبی بلاگ، صنایع دستی مصداق روشن اقتصاد مقاومتی است، این را به راحتی می شود با رجوع به برخی آمار دریافت؛ مثلا این که در بسیاری از منطقه ها ایران با توجه به ظرفیت های بومی می توان با رقمی حدود 20 تا 40میلیون تومان در حوزه صنایع دستی شغل ایجاد کرد، درحالی که این رقم در بسیاری از صنایع 200 تا 500میلیون تومان یا حتی بیشتر تخمین زده می شود.

تجاری سازی هنر در بناهای تاریخی

گذشته از آمار و ارقام اینچنینی شاید عملکرد رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از صنایع دستی اصیل ایرانی در محل سخنرانی شان و توصیه های مکرر به تولید، اشتغال و درآمدزایی از طریق این صنایع، حجتی متقن برای ارزش و جایگاه آن باشد.

جایگاه صنعتی که خاستگاه آن تمدن و فرهنگ غنی و تاریخ عمیق ایران است و تکثر و تنوعش به قدری است که در 3000گونه مختلف هنری در کشور به ثبت رسیده است.

با این تفاصیل عجیب نبود که ایران بتواند پشت به سایر سرمایه های نفتی و معدنی و... تنها از طریق همین صنعت درآمدزایی و ارزآوری هنگفتی داشته باشد و خود را اداره کند، کمااین که اکنون هم سومین تولیدکننده صنایع دستی در دنیا است و چند میلیون نفر از قِبَل این صنعت در کشور نان می خورند.

با این همه در کمال ناباوری مشاهده می شود که این حوزه به جای درآمدزایی و ارزآوری یکی از پرمشکل ترین بخش های اشتغال در کشور است و طی چند سال اخیر (به ویژه با شیوع کرونا و در نبود حمایت های دولتی)، کارگاه های صنایع دستی بسیاری در کشور ورشکسته و تعطیل شدند و ده ها هزار نفر هنرمند بیکار و خانه نشین.

در این مجال کوتاه قصد پرداختن به چرایی این عقبگرد دردآور و موشکافی مسائل متعدد این حوزه را نداریم اما طی روزهای گذشته اتفاق مبارکی در این حوزه رخ داد که در صورت بهره وری درست و ادامه دار می تواند دست کم رافع یکی از مهم ترین مسائل صنایع دستی باشد؛ مشکل بازاریابی و فروش در عرصه دنیای که یکی از بزرگ ترین مسائل این حوزه و بانی مسائل ریز و درشت دیگر است.

هفته گذشته خانه خلاق ب در خانه تاریخی استاد حسین بهزاد در تهران گشایش یافت و قرار است مشابه اش در چند استان و شهر دیگر هم طی سال های آینده گشایش یافته و فعالیت کند. خانه های خلاق جایی است برای فعالیت استارت آپ های تازه؛ شرکت های نوآفرینی که با روش های خلاقانه سعی در به روزرسانی طراحی های صنایع دستی، تجاری سازی و هموار کردن راه های ورود به بازارهای دنیای دارند.

دست کم در خانه خلاق ب یعنی خانه استاد حسین بهزاد این استارت آپ ها فعالیت خود را آغاز کرده و می فرایند که با حمایت های بخش دولتی و خصوصی در عرصه ایده پروری، تولید، نوآوری، فروش و ارزآوری شگفتی ساز باشند. نوع فعالیت چهار استارت آپ خانه خلاق ب را می توانید از زبان کنندگان آنها در زیر بخوانید.

پیش فروش صنایع دستی در بازارهای بین المللی

هنرمندان الان آرامشی را که باید داشته باشند، ندارند و دغدغه اصلی تیم استارت آپ من اول این است که هنرمند نباید دغدغه ای جز خلق اثر داشته باشد.

استارت آپ من اول پلتفرمی هوشمند در قالب اپلیکیشن است که ارتباط بین هنرمند و خریدار را ایجاد و دلالان را حذف می کند و فروش محصولات صنایع دستی را از انتهای تولید محصول به ابتدای خلق اثر می آورد.

هنرمندان در این استارت آپ ثبت نام می کنند و آثارشان برای انتخاب در حراجی ها قیمت گذاری می شود. امتیاز خاص من اول اینجاست که با آغاز خلق اثر، حراجی ما هم آغاز می شود.

خریداران در همان ابتدای خلق اثر می توانند شاهد فرایند تکمیل آن اثر باشند. وقتی هنرمند تضمینی برای فروش اثرش داشته باشد؛ آرامش بیشتری هم برای خلق اثر خواهدداشت.

برنامه ما این است که 30 اثر در ابتدا ثبت شود و گردش مالی 9 میلیارد تومانی را نه برای ما بلکه برای هنرمندان در پی داشته باشد. این تعداد در طول یک سال به صد اثر می رسد. امیدواریم در طول یک سال آینده به بازارهای بین المللی راه پیدا کنیم.

صنایع دستی با طعم ادبیات

در استارت آپ قدک می خواهیم ثابت کنیم هر صنایع دستی تنها یک محصول صرف صنایع دستی نیست. می توان فنجانی در دست داشت که تکنولوژی AR روی آن اتچ شده و از این راه یک داستان تازه و بلند از یک نویسنده را خواند.

به این ترتیب همزمان می توانیم هم یک صنایع دستی داشته باشیم و هم یک کتاب یا شعری از شاعری هنرمند.

این اقدام با محیط زیست هم سازگار خواهدبود چون دیگر کاغذی برای کتاب مصرف نمی شود، بلکه هر وسیله و صنایع دستی می تواند یک کتابخانه باشد.

با اجرایی شدن این برنامه شاهد تحول بزرگی در کتابخوانی و ارائه محصولات صنایع دستی خواهیم داشت.

کسب و کارهای مستقل برای هنرمندان

ساخت دیتابیسی از هنرمندان مستعد و اهل ریسک یکی از مهم ترین وظایف شبکه ملی صنایع دستی و هنر است.

در این برنامه فرایندی به نام منتوریتگ داریم که پس از اجرای مراحل آن تولیدات ممکن است برای صادرات آماده شوند و اما در قدم اول هنرمندان از دو طریق در پلتفرم ثبت نام می شوند.

آنها می توانند هم خودشان و هم از طریق همکاران ما به سیستم معرفی شوند. در قدم بعدی پس از سنجش از طریق گروهی از متخصصان فرایند منتوریتگ آغاز شده و طراحی برای تولید محصولی تازه و کاربردی با تلفیق هنرهای ایرانی انجام می شود.

اصلی ترین هدف ما در این زنجیره ایجاد کسب و کارهای مستقل و پایدار برای هنرمندان است. از نکات جالب شبکه ملی صنایع دستی و هنر این است که هنرمندان بدون هیچ محدودیتی چه از نظر رشته فعالیت و چه از نظر محدوده جغرافیایی می توانند وارد سیستم شوند و از ابتدای تولید یعنی تهیه اقلام مورد نیاز کارگاه تا آموزش های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ و پس از آن برنامه ریزی برای شرکت در رویدادهای بین المللی در برنامه ما قرار داشته باشند.

ورود صنایع دستی ایران به حوزه ان اف تی برای اولین بار

فناوری تازهی امروز در دنیا ایجاد شده و در حال بهره برداری است که با استفاده از فناوری بلاکچین امکان جعل فایل های دیجیتال را غیرممکن می کند.

یعنی اگر تا دیروز تنها حالتی که می شد اصالت و تعلق یک کار را اثبات کرد، وجود یک اثر فیزیکی در دست بود، الان دیگر ضرورتی برای این کار وجود ندارد و می توان با ایجاد یک نسخه دیجیتال از آن اثر، اصالت و تعلق آن به هنرمند را ثابت کرد.

علاوه بر این می توان امتیاز آن نسخه دیجیتال را به ارزهای خارجی و در فضای بین المللی به فروش رساند. این تکنولوژی توکن های تعویض ناپذیر یا ان اف تی نام دارد.

روش کار این تکنولوژی به این شکل است که فایل ایجاد شده و قرار گرفته روی یک پلتفرم به هزاران قطعه روی هزاران رایانه مختلف تقسیم می شود و هشتگ اختصاصی به آن تعلق می گیرد که تنها در اختیار هنرمند است.

آنچه در دست هنرمند است با آن فایل اصلی قابل انطباق است. کسی که هشتگ را در اختیار دارد مالک اصلی آن فایل تلقی می شود. از طریق فروش این هشتگ، این مالکیت را می توان به فرد دیگری منتقل کرد. پس برای صادرات و فروش اثر نیازی به حمل و نقل و گمرک و تشریفات اداری نیست. بلکه اثر هنرمند در سامانه ثبت، ارزیابی و قیمت گذاری می شود.

در حال حاضر پلتفرم های مختلفی ان اف تی را پشتیبانی می کنند. روی پلتفرم هایی مثل اینستاگرام و فیسبوک می توان ان اف تی اثر را به فروش رساند اما تالارهای اختصاصی آن هم وجود دارد که تالار ما یکی از آنهاست.

این تالار برای اولین بار است که به کنندگی از هنرهای ایرانی در فضای بین الملل افتتاح شده و حضور خواهدداشت.

آنچه الان آماده شده پلتفرم پخش، فروش و زیرساخت تبدیل آثار هنری به فایل های بلاکچین شده است. این تالار دو بخش دارد که یکی از آنها سازوکار تبدیل فایل های هنرمندان به توکن های ان اف تی است که به زودی در کمتر از 30روز اجرایی می شود و بخش دیگر پلتفرم فروش اختصاصی است.

از همین امروز هم می توان با مراجعه به سایت خانه خلاق ب اثر را ثبت کرد تا بعد از احراز هویت در صف تبدیل به ان اف تی قرار بگیرد.

ما این فایل را در اختیار هنرمند می گذاریم. آنها می توانند تصمیم بگیرند آثار را روی پلتفرم ما یا به صورت عمومی در معرض فروش دنیای بگذارند.

مبادلات ان اف تی براساس ریال انجام نمی شود بلکه یا براساس دلار و یورو یا براساس ارزهای دیجیتال انجام می گیرد که با توجه به ممنوعیت مبادله با ارزهای دیجیتال در کشورمان، راه درست این است که با استفاده از سازوکار هایی که وجود دارد، آثار به صورت دلاری فروخته شود اما با پلتفرم ما مرحله تبدیل دلار به ریال و برعکس به راحتی انجام می شود.

از این به بعد همه آثاری که خلق می شوند، قابلیت فروش در عرصه دنیای را خواهندداشت. گردش مالی صنایع دستی و هنر در قالب ان اف تی بیش از 92میلیارد دلار است و این گردش رشد بسیار خوبی دارد.

فاطمه مرادزاده - ایران / روزنامه خبرنگاران

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19314

به "تجاری سازی هنر در بناهای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاری سازی هنر در بناهای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید