6 چیزی که باید از تمام شدن آنها در جهان باخبر شوید

به گزارش دَبی بلاگ، شاید در خصوص کمبود آب و نفت و زنبورهای عسل چیزهایی شنیده باشید، اما منابع و چیزهای دیگری هم هست که در حال تمام شدن هستند یا فقط به دلیل مدیریت نادرست دیگر وجود نخواهند داشت و نبود آنها بر تمام عرصه های زندگی ما اثر خواهد گذاشت.

6 چیزی که باید از تمام شدن آنها در جهان باخبر شوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، اینها شش موردی هستند که ممکن است از آنها بی خبر باشید.

1. جا در مدار زمین

برخورد اشیایی که در مدار زمین سرگردانند ممکن است باعث آسیب به شبکه های ارتباطات تلفنی بشوند

تا سال 2019 حدود 500 هزار وسیله در مدار زمین واقع شده است که فقط حدود 2000 تای آنها کار می نماید و فعال هستند، ماهواره هایی که ما هرروزه برای ارتباطات و راهیابی و تماشای برنامه های موردعلاقه مان استفاده می کنیم. باقی چیزها بقایای موشک ها و سفینه های فضایی و چیزهای دیگری هستند که با مدار زمین برخورد نموده اند.

خوب مشکل کجاست؟ این 500 هزار فقط تعداد چیزهایی است که قابل رهگیری است و هر روز مقداری به آن اضافه می گردد.

با پیشرفت فناوری، فرستادن و پرتاب اشیای مختلف به مدار زمین آسان و آسان تر می گردد.

هرچند معمولاً پرتاب اشیا به مدار زمین خبر خوبی برای ما انسان ها تلقی می گردد اما هیچ مقرراتی برای این اشیا که بالای سیارهٔ ما به هم برخورد نمایند، وجود ندارد و هیچ سامانه ای هم برای جمع آوری اجزا و خرده ها و بقایای این ابزارها و وسایل وجود ندارد و آنها در مدار زمین جمع و روی هم انباشته می شوند.

هر چه مدار زمین شلوغ تر گردد، احتمال اینکه این اشیا با هم برخورد نمایند بیشتر می گردد و در نتیجه به شبکه هایی که ما برای راهیابی به آنها احتیاج داریم و تلفن هایی که ما را به هم وصل می نماید و سامانه های پیگیری شرایط هوا آسیب جدی وارد خواهد شد.

هم چنان کوشش های بسیاری برای حل این مسئله در جریان است، اما هنوز راه حلی پیدا نشده است.

2. ماسه

با این سرعتی که ما از ماسه استفاده می کنیم، طبیعت توان بازفراوری آن را ندارد

لابد فکر می کنید دیگر این یکی امکان ندارد، چطور ممکن است ما دچار کمبود ماسه باشیم وقتی تمام ساحل ها و صحراها پر از ماسه است؟

حقیقت این است که بنا به گزارش سازمان ملل، ماسه و هم چنین سنگریزه، یکی از بیشترین میزان مادهٔ جامد موجود روی زمین است و ما با سرعتی خیلی بیشتر از سرعت بازفراوری طبیعی آن در حال مصرف آن هستیم.

هزاران سال طول می کشد تا ماسه بر اثر فرسایش فراوری گردد و هرروزه در ساختمان سازی، احیای خاک و تصفیهٔ آب و حتی در ساخت شیشهٔ منازل و تلفن های همراه از ماسه استفاده می گردد.

کمبود و از بین رفتن ماسه، زیست بوم های آسیب پذیر را تهدید می نماید، برای نظارت دنیای بر تنظیم میزان مصرف روزافزون این منبع به شدت آسیب پذیر، کوشش ها و درخواست های مختلفی شده است.

3. هلیوم

هلیوم نه فقط در بادکنک ها بلکه در دستگاه های تصویربرداری تشخیص پزشکی هم کاربردی حیاتی دارد

شاید این بار اگر بادکنک پرشده از گاز هلیوم را در مهمانی ها هوا کنید، احساس گناه کنید.

گاز هلیوم هم یکی از منابع محدود زمین است که از لایه های عمیق زیر زمین استخراج می گردد و شاید فقط به اندازهٔ مصرف چند دههٔ دیگر باقی مانده باشد.

برخی برآورد می نمایند که فقط بین 30 تا 50 سال دیگر منابع این گاز باقی بمانند.

ممکن است فکر کنید این گاز فقط برای شادی و خوشحالی جشن تولد بچه ها کاربرد دارد اما هلیوم کاربرد مهم پزشکی هم دارد: خنک کردن مغناطیس های دستگاه های ام آرآی.

و این دستگاه ها انقلابی در تشخیص و درمان سرطان و صدمات مغزی و نخاعی به وجود آورده اند.

4. موز

می توانید آیندهٔ بدون موز را تصور کنید؟

ویرانشهر نه چندان دور ما در آینده احتمالاً کمترین مشکلش نبود اسموتی و شیرموز خواهد بود.

بیشتر موز دنیا که به فروش می رسد در معرض تهدید بیماری قارچی پاناماست.

بیشتر موزهایی که در دنیا مصرف می گردد گونهٔ موز کاوندیش است که از یک درخت فراوری می شوند و چون همهٔ گونه ها شبیه یکدیگر هستند، بیماری پاناما می تواند به سرعت در تمام گونه های موز شیوع پیدا کند.

این اتفاق چندین سال پیش هم افتاده است؛ در حدود سال 1950 بیماری مشابهی تمام محصول موز دنیا را از بین برد و کشاورزان را واداشت تا از گونهٔ گروس میشل به گونهٔ کاوندیش روی بیاورند.

پژوهشگران در کوششند تا گونه های مقاوم تری در برابر حملات بیماری های قارچی فراوری نمایند که در عین حال خوشمزه هم باشند.

5. خاک

برای پرورش مواد غذایی احتیاج به خاک سطحی داریم

اگرچه منابع خاک دنیا ناگهان به خاتمه نخواهد رسید اما ما چنان از منابع خاک زمین بد استفاده می کنیم که احتیاج به توجه و مراقبت دارد.

خاک سطحی خارجی ترین لایهٔ خاک است که گیاهان بیشترین مواد حیاتی مورد احتیاج خود را از آن تأمین می نمایند.

صندوق دنیای طبیعت که یک اتحادیهٔ غیردولتی و بین المللی برای حفاظت از محیط زیست است، برآورد نموده است که حدود نیمی از خاک سطحی دنیا در طول 150 سال گذشته از بین رفته است و حدود 500 سال طول می کشد که فقط 2.5 سانتی متر خاک سطحی به طور طبیعی ساخته گردد.

فرسایش، کشاورزی فشرده، جنگل زدایی و گرمایش زمین همه در نابودی خاک سطحی زمین نقش دارند، خاکی که بیشترین حجم فراوری محصولات خوراکی در دنیا وابسته به آن است.

آیا درختان می توانند دنیا را نجات دهند؟

6. فسفر

در آینده ای نه چندان دور ممکن است نتوانید کبریت بکشید، اگر منابع محدود فسفر در دنیا تمام گردد

در نگاه اول ممکن است فکر کنید فسفر هیچ نقشی در زندگی روزانه ٔ ما ندارد.

اما فسفر نه فقط از لحاظ بیولوژیکی در ساختمان دی ان ای انسان نقش حیاتی دارد، بلکه یکی از انواع کودهای مؤثر کشاورزی است که هیچ جانشینی برای آن هنوز یافت نشده است.

اکنون فسفر به جای اینکه با فضولات جانوری و گیاهی به خاک برگردد بیشتر اوقات همراه با محصولات به شهرها برده می گردد و در نهایت به وسیله شبکه های فاضلاب به دریاها ریخته می گردد.

با ادامهٔ جریان امور به این صورت که هست، برآورد می گردد که منابع فسفر موجود در دنیا بین 35 تا حداکثر 400 سال دیگر باقی بماند و بعد از آن همهٔ ما حتماً گرسنه خواهیم ماند.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5564

به "6 چیزی که باید از تمام شدن آنها در جهان باخبر شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 چیزی که باید از تمام شدن آنها در جهان باخبر شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید