6 سرویس حمل و نقل عمومی عجیب در جهان را بشناسید

به گزارش دَبی بلاگ، هر روزه بسیاری از مردم در نقاط مختلف زمین برای انجام کارهای روزانه خود از سرویس های حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند. اما در این بین، برخی از نقاط جهان علاوه بر تاکسی ها، اتوبوس ها و قطارهای شهری معمول، از وسایل عجیب و غریب دیگری نیز استفاده می نمایند. برخی از این وسایل برای کاهش هزینه ها از تکنولوژی های بدوی و پیش پا افتاده استفاده می نمایند؛ در حالی که برخی از آن ها از فناوری های به روز و پیشرفته ای استفاده می نمایند که جذابیت سفر با آن ها را بیشتر می نماید.

6 سرویس حمل و نقل عمومی عجیب در جهان را بشناسید

در ادامه با 6 نوع حمل و نقل عمومی منحصر بهفرد و گاهی عجیب در جهان آشنا می شویم:

تاکسی های Coco در کوبا

تاکسی های Coco یکی از انواع محبوب وسایل نقلیه عمومی در کوبا هستند که از دهه 90 میلادی توجه گردشگران را به خود جلب نموده اند. این تاکسی ها با پوششی از فایبرگلس ساخته شده اند که بر روی موتور سه چرخه قرار گرفته است. تاکسی Coco را به دلیل ظاهرش که یادآور نارگیل (Coconut) است با این نام می شناسند و می توان آن ها را در شهرهای بزرگ کوبا مانند هاوانا، ورادرو و ترینیداد پیدا کرد.

Jeepney در فیلیپین

Jeepney به عنوان نمادی از فرهنگ عامه مردم فیلیپین شناخته می گردد. این نوع وسایل نقلیه که در نگاه اول شبیه به اتوبوس به نظر می رسند، در واقع از چیپ های آمریکایی دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده اند که در فیلیپین رها شده بودند. این جیپ ها برای استفاده در سرویس حمل و نقل کمی تغییر داده شدند، برای مثال طول خودرو افزایش یافت تا جایگاه های بیشتری درون آن قرار گیرد، با رنگ های مختلف رنگ آمیزی شد و سقف به آن اضافه شد. نقاشی های منحصر به فرد بدنه هر Jeepney توانست نظر برخی از طراحان مد مانند کریستین لوبوتین را به خود جلب کند؛ به حدی که در نهایت او در سال 2018 با الهام از این نقاشی ها، کیف های رودوشی بزرگی را طراحی کرد.

طی سال های اخیر، رئیس جمهور فیلیپین سعی داشت تا برخلاف میل رانندگان و شهروندان کم درآمد، Jeepney را بازنشسته کند. در واقع او قصد داشت آن را با اتوبوس های مدرن سازگار با محیط زیست جایگزین کند تا آلودگی هوا، امنیت و دسترسی بهتر به حمل و نقل را فراهم کند.

قطارهای معلق Schwebebahn در آلمان

شهر ووپرتال در غرب آلمان به دلیل استفاده از قطارهای شهری معلق Schwebebahn (شویی بِبان) معروف است. این مونوریل جالب کار خود را از سال 1901 شروع کرد و در حال حاضر حدود 85 هزار مسافر را در هر روز جابجا می نماید.

همچنین این مونوریل به دلیل حادثه ای که برای توفی، یک فیل سیرک رخ داد نیز معروف است. این فیل به عنوان بخشی از یک برنامه تبلیغاتی سوار قطار بود که شیرین کاری هایش ناموفق بود و از پنجره به بیرون پرت شد و از ارتفاع 39 پایی به درون رودخانه سقوط کرد، البته خوشبختانه توفی از این اتفاق جان سالم به در برد.

Norry در کامبوج

این واگن های ساده از یک موتور و یک صفحه ساخته شده از چوب بامبو به ابعاد 6 فوت در 10 فوت تشکیل شده اند. زیر این صفحه چرخ هایی با دو محور قرار دارند که واگن را به حرکت درمی آورند. یک تیرک چوبی نیز به عنوان ترمز یا شتاب دهنده واگن عمل می نماید. Norry بیش از حد ساده است و شاید جالب باشد بدانید که راستا ریلی آن نیز یک طرفه است. بنابراین، اگر دو واگن در یک خط ریلی قرار داشته باشند، اما جهت حرکت آن ها مخالف هم باشد؛ راننده و مسافران هر یک باید پیاده شوند و راستا خود را با واگن دیگر ادامه دهند.

Maglev در چین، ژاپن و کره جنوبی

در قطارهای Maglev چرخ های استیل جای خود را به آهن ربا داده اند. این قطار با استفاده از فناوری شناوری آهن ربا (Maglev) روی ریل شناور می ماند. عدم استفاده از چرخ و موتور به معنی نبود اصطکاک است که در نهایت منجر به رسیدن به سرعت 267 متر بر ساعت خواهد شد. قطارهای دوست دار محیط زیست Maglev نسبت به قطارهای معمولی کم مصرف تر هستند و سر و صدای کمتری فراوری می نمایند. همچنین، به دلیل نبود قطعات محرک، حتی در شرایط نامساعد آب و هوایی نیز به خوبی به کار خود ادامه می دهند. این قطارها در شانگهای چین، فرودگاه اینچئون کره جنوبی و خطوط Linimo ژاپن به کار گرفته می شوند.

سورتمه های Monte در پرتغال

این نوع سورتمه از یک سبد بزرگ که بر روی چوب سوار است تشکیل شده و توسط دو راننده کنترل می گردد. در واقع راننده ها علاوه بر راهنمایی سورتمه، وظیفه شتاب دهنده و ترمز را هم بر عهده دارند. حداکثر سرعت این وسیله نقلیه 30 متر بر ساعت است و زمانی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی برای پایین آمدن از تپه ها از مونته تا فوشال استفاده می شد ولی در حال حاضر تنها یک جاذبه گردشگری است.

منبع: Business Insder

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1728

به "6 سرویس حمل و نقل عمومی عجیب در جهان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 سرویس حمل و نقل عمومی عجیب در جهان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید