کرمانشاه؛ از قطب های کشاورزی کشور

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران/کرمانشاه کرمانشاه همیشه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور مطرح بوده، این استانِ دو میلیون نفری حدود 125 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و هم اکنون سالانه 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کرمانشاه فراوری می گردد.

کرمانشاه؛ از قطب های کشاورزی کشور

این استان از نظر فراوریات زراعی دارای صندلی قابل قبولی در کشور بوده و رکوردار فراوری نخود در کشور است. کرمانشاه همیشه در زمینه فراوری جو، ذرت دانه ای، چغندر قند، کلزا و ... در کشور شاخص بوده، ضمن اینکه از نظر عملکرد در واحد سطح نیز در زمینه فراوری محصولاتی مثل ذرت و چغندرقند در کشور حرف برای گفتن دارد. این استان همچنین جزو استان های پیروز کشور در زمینه فراوری گندم به عنوان یک محصول استراتژیک است.

استان کرمانشاه در بخش دامپروری هم ظرفیت های زیادی دارد که فراوریات بالا و با کیفیت شیر و گوشت قرمز و سفید این استان نشانگر این ظرفیت ها است.

محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز ملی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به ظرفیت های بالای بخش کشاورزی استان کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف دارد، اما یکی از ظرفیت های جدی این استان که بیش از همه پتانسیل های دیگر استان به چشم می آید، به استعدادهای استان در حوزه کشاورزی برمی گردد.

رشیدی اضافه نمود: استان کرمانشاه نزدیک به یک میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی و در عین حال بیش از 1.7 میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتعی دارد که بهترین عرصه ها برای کار کشاورزی، باغبانی و دامپروری هستند.

وی ادامه داد: خاک استان کرمانشاه جزو حاصلخیزترین خاک های کشور است و در عین حال از منابع آبی خوبی هم در حوزه آب های سطحی و هم آب های زیرزمینی برخوردار است که اگر میزان بارندگی دوبرابری استان نسبت به متوسط کشوری را به این استعدادها اضافه کنیم، می بینیم که ظرفیت های خیلی خوبی برای توسعه بخش کشاورزی داریم.

هنوز کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح نیست

نماینده کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه ظرفیت های کشاورزی استان کرمانشاه خیلی بیشتر از ظرفیت های صنعتی استان است، گفت: با این حال هنوز کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح نیست.

رشیدی با اشاره به کوشش برای دیده شدن کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور در برنامه هفتم توسعه، گفت: تمام کوشش خود را به کار خواهم گرفت تا در برنامه هفتم توسعه که سال جاری نوشته خواهد شد، کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح گردد.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوان با محرز شدن قطبیت کشاورزی استان در کشور، اعتبارات و تسهیلات بیشتری را به استان آورد تا زمینه ساز شکوفایی بخش کشاورزی استان گردد.

بیشترین ظرفیت های اشتغال استان کرمانشاه با بخش های کشاورزی و دامپروری در ارتباط است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی سپس با بیان اینکه بیشترین ظرفیت های اشتغال استان کرمانشاه با بخش کشاورزی و دامپروری مرتبط است، ادامه داد: استان کرمانشاه ظرفیت های خیلی زیادی در حوزه های مختلف پرورش دام، طیور، شیلات و... داشته، ضمن اینکه استعدادهای فراوانی برای ایجاد شهرک های گلخانه ای دارد که همه اینها می تواند شکوفایی بخش کشاورزی استان کرمانشاه را به همراه داشته باشد.

رشیدی اضافه نمود: با توسعه کشت های دوم و سوم، توسعه گلخانه ها، توسعه دامپروری نوین با نژادهای دوقلوزا و چندقلوزا و... می توان از قِبل بخش کشاورزی اشتغال زایی بالایی را برای استان ایجاد کرد.

باید سهم علم را در کشاورزی کرمانشاه بالا ببریم

رشیدی در ادامه اشاره ای هم به موانع پیش روی توسعه بخش کشاورزی استان داشت و گفت: آنچه تا به امروز در بخش کشاورزی استان کرمانشاه اتفاق افتاده، حاصل کوشش های خود کشاورزان بوده، لذا ضرورت دارد برای شکوفایی استعدادهای استان در بخش کشاورزی دولت پای کار آمده و برای علمی کردن کشاورزی این استان سرمایه گذاری کند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سهم علم را در کشاورزی کرمانشاه بالا ببریم، گفت: امروز کشاورزی جهان بر اساس متدهای علمی پیش می رود و بهره وری حداکثری از ظرفیت های کشاورزی چه از باب کمی و چه از باب کیفی دنبال می گردد، در حالی که در کشور از این مقوله عقب افتاده ایم و در استان کرمانشاه این عقب افتادگی بیشتر از بعضی از استانهای دیگر کشور هم هست.

وی با تاکید بر اینکه برای شکوفایی استعدادهای استان در بخش کشاورزی احتیاج به کارهای ترویجی قوی در استان احساس می گردد، گفت: باید در جهت سمت و سو دادن کشاورزی به سمت علمی شدن حرکت کنیم که دولت باید در این زمینه ورود نموده و با القای الگوی کشت به کشاورزان در جهت شکوفایی بخش کشاورزی استان کار کند. تدوین الگوی کشت باید بر مبنای تنوع اقلیمی، شرایط آب و هوایی و بازار باشد.

رشیدی با اشاره به آمار بالای فارغ التحصیلان کشاورزی استان کرمانشاه، گفت: با برنامه ریزی برای به میدان آوردن این مهندسان جوان می توانیم گام های خیلی خوبی برای علمی کردن و نهایتا توسعه بخش کشاورزی استان برداریم.

باید کشاورزی استان را به سمت بهره وری در مصرف آب سمت و سو دهیم

وی در ادامه با اشاره به جهت گیری کشاورزی جهان به سمت روش های نوین آبیاری، گفت: امروز جهان به روش های آبیاری سیستماتیک روی آورده که می تواند از هدررفت بالای آب جلوگیری کند. با توجه به اینکه 90 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی صرف می گردد و میزان پرت و هدررفت آب در بخش کشاورزی به دلیل استفاده از روش های آبیاری سطحی و غرقابی بالا است ،باید با آموزش و اختصاص منابع تسهیلاتی کشاورزان را به سمت روش های نوین آبیاری سمت و سو دهیم تا ضمن صرفه جویی در مصرف آب، بهره وری هم بالا برود.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10620

به "کرمانشاه؛ از قطب های کشاورزی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمانشاه؛ از قطب های کشاورزی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید