چند نکته مهم در تغذیه سالمندان

رییس انجمن تغذیه ایران با اشاره به بعضی از مهم ترین مسائل تغذیه­ ای که سالمندان و اطرافیان آنها باید در برنامه غذایی به آنها توجه نمایند، اظهار کرد: توجه به تغذیه و جلوگیری از سوءتغذیه سالمندان، هم در افزایش کیفیت زندگی این گروه سنی موثر است و هم با کاهش بروز بیماری­ های مختلف، هزینه­ های مالی و اجتماعی ناشی از بیماری ها را کاهش می دهد.

چند نکته مهم در تغذیه سالمندان

دکتر جلال الدین میرزای رزاز همزمان با هفته ملی سالمندان در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: امروزه بهبود شرایط مالی و اجتماعی، ارتقاء مراقبت های بهداشتی و پزشکی و بالاخره ظهور فن­اوری­ های جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری­ ها، موجب افزایش جمعیت افراد 60 سال به بالا شده است. از طرف دیگر روند سریع افزایش جمعیت سالمندان، پدیده­ ای است که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هر دو با آن روبرو­ند؛ به گونه ای که طبق آمارهای رسمی، اکنون جمعیت سالمند بالای 60 سال در ایران به حدود 10 درصد کل جمعیت یعنی بیش از 8 میلیون نفر رسیده که با پیش­ بینی­ های اجرا شده تا 30 سال آینده نزدیک به 25 درصد یعنی یک چهارم جمعیت ایران سالمند خواهد بود.

وی با بیان اینکه تغذیه سالمندان یکی از ابعادی است که به دلیل تغییر احتیاجها در این دوران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در تغذیه سالمندان بسیار مهم است که مصرف غذاهای حجیم و حاوی چربی، نمک و قند و شکر محدود گردد و توصیه شده که مصرف میوه و سبزیجات به دلیل محتوای فیبر آنها و پیشگیری از مشکل یبوست که در این گروه سنی بسیار شایع است، افزایش یابد. همچنین مصرف آب و مایعات کافی نیز می­ تواند به حل این مشکل یاری کند.

رزاز با بیان اینکه با افزایش سن به دلیل فعالیت بدنی کمتر در افراد مسن، احتیاج به انرژی کاهش می ­یابد، اظهار کرد: در نتیجه مصرف انرژی آنها تقلیل پیدا می نماید. بنابراین مصرف منابع پروتئینی با کیفیت بالا مانند لبنیات کم­ چرب، مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، سفیده تخم ­مرغ و حبوبات از مواردی هستند که ضروری است در رژیم غذایی سالمندان گنجانده گردد.

وی با بیان اینکه جذب املاح و ویتامین ­ها در سالمندان کاهش یافته و از این رو تامین احتیاج به این دسته از مواد مغذی با مشکل روبرو می ­گردد، توضیح داد: کلسیم و ویتامین D از جمله همین مواد مغذی هستند که مصرف بیشتر لبنیات کم ­چرب و در صورت عدم مصرف کافی، مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D و همچنین استفاده از نور آفتاب و تابش آن به سطح پوست بدن سالمندان، باعث ساخت ویتامین D در بدن شده که می­ تواند کمبودها را جبران کند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه با تاکید بر اینکه با بالا رفتن سن، توانایی جذب ویتامین های گروه B مانند B12 و B6 کاهش می یابد، توصیه کرد: روزانه منابع غنی این ویتامین از جمله انواع گوشت، جگر، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل در برنامه غذایی استفاده گردد. همچنین در بعضی از سالمندان به دلیل عدم تغذیه صحیح شیوع کم ­خونی بالا بوده که ضروری است مصرف مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی­ های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ چغندر، گشنیز در برنامه غذایی افراد سالمند بیشتر گردد.

وی با اشاره به روی و منیزیم به عنوان دو ماده مغذی که سالمندان با کمبود آن روبرو می­ شوند، ادامه داد: کمبود روی عاملی برای کاهش اشتها و بروز سوءتغذیه و همچنین تضعیف سیستم ایمنی در این گروه است که به وسیله منابع غذایی آن مانند جگر، گوشت، شیر، آجیل، حبوبات و گندم تامین می گردد. منیزیم هم یکی از املاح موثر در استحکام و مقدار توده عضلانی بدن است که کمبود این عنصر نیز یکی از مسائل تغذیه­ ای در سنین سالمندی است و در سالمندان مبتلا به سوء تغذیه و سندرم های سوءجذب نیز بیشتر مشاهده می گردد. منابع غذایی غنی از منیزیم عبارتند از آجیل، لوبیای سویا، دانه کامل ذرت، ملاس، ادویه ها، اسفناج، نخود سبز، جگر و گوشت گاو.

رزاز در انتها با بیان اینکه اهمیت دوره سالمندی در حدی است که اول اکتبر مصادف با 9 مهر ماه به عنوان روز دنیای سالمندان نامگذاری شده است، گفت: البته باید بخاطر داشته باشیم که پرداختن به مساله سالمندی و مسائل و احتیاجهای آنان نباید مختص همین روز باشد، از این رو آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مساله سالمندی و مسائل آن سخن دیروز و امروز نیست، بلکه امری با اهمیت در سال های آینده در سراسر دنیا خواهد بود که لزوم برنامه­ ریزی صحیح را می­ طلبد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چند نکته مهم در تغذیه سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته مهم در تغذیه سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید