نقش فله فروشان و دلالان در عدم کیفیت چای مازندران چیست؟

به گزارش دَبی بلاگ، فروش چای خشک به صورت فله ای و یا در بسته های بی نام و نشان با برچسب چای شمال و چای ارگانیک مازندران در حالی در استان های شمالی بویژه مازندران پر رونق است که هیچ کس نمی داند این چای ها از کجا و کدام مزرعه برداشت شده و در چه شرایطی فراوری شده و با گذشتن از چه مسیری به بازار رسیده است.

نقش فله فروشان و دلالان در عدم کیفیت چای مازندران چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، واقعیت این است که هدف این گزارش بدنام کردن چای شمال نیست، ولی بی در و پیکر بودن عرضه آن و نبود نظارت سبب شده است تا عرضه هرنوع چای با هر کیفیتی به صورت فله و در بسته بندی های نایلونی بی نام و نشان طی سال های گذشته تبدیل به برند چای شمال و مازندران شود و سودجویان بی نام و نشان هم بازار چای را در این مناطق با توجه به حضور دهها میلیونی گردشگران در سال به جولانگاه بی دردسر سودجویی خود تبدیل کنند.

اگر چه باشندگان استان های شمالی در طول زمان یاد گرفته اند که چای داخلی مورد نیاز خود را از فروشندگان شناسنامه دار معینی در بازار تهیه کنند و این دسته از فروشندگان هم معمولا هر ساله چای را از مزارعی تهیه می کنند که گذشت زمان کیفیت محصول را تایید کرده، ولی تقریبا قاطبه گردشگران از این چرخه درون استانی برای خرید چای داخلی بی اطلاعند و تنها بر اساس تعریف و تمجید شمالی ها از چای شمال اقدام به خرید این محصول می کنند.

از انصاف نباید گذشت که در سال های اخیر چای خشک تولید داخلی به دلیل کیفی سازی و تبلیغات توانست در مقایسه با چای خارجی، ذائقه و اعتماد ایرانی ها را تا اندازه زیادی به خود جذب کند، ولی در کنار این فرایند اقدامات لازم برای برندسازی و جلوگیری از سودجویی عده ای فرصت طلب صورت نگرفته است و به همین دلیل هم مصرف کنندگان چای داخلی به جای خرید این محصول به صورت بسته بندی مناسب و استاندارد به دنبال تهیه آن در مراکز فروش به صورت فله هستند.

  • بسته بندی استاندارد، راه نجات

رییس اداره چای رامسر دلیل تصمیم مصرف کننده برای خرید فله و بی نام نشان چای گفت: مصرف کننده و خریدار چای به اشتباه تصور می کند با خرید این مدل از چای آن را از سرچشمه و منبع اصلی آن خریداری کرده است و هیچ گونه تقلب و ناخالصی در آن وجود نخواهد داشت که این امر نمی تواند به طور مطلق صحیح باشد و تمام مساله این نیست.

اردلان بالابندیان، بسته بندی چای را عامل معین کننده برای حفظ کیفیت،بهداشت و سلامت این محصول خواند و اضافه کرد:ماهیت چای خشک به دلیل نحوه ساخت و عمل آوری آن به گونه ای است که در کوتاهترین زمان رطوبت و بوی اطراف جذب و موجب تولید قارچ در چای خشک می شود، ضمن این که کیسه های سلفونی حاوی چای در معرض نور خورشید بلافاصله بوی پلاستیک را به خود جذب می کند که در نتیجه چای بعد از دم کردن کدر و بدطعم و بد رنگ می شود.

وی با بیان اینکه فروش چای به صورت فله و یا در کیسه های سلفونی اصلا مورد تایید ما نیست، اضافه کرد: کارخانه هایی که تولید را با بسته بندی به مصرف کننده عرضه می کنند دارای تاسیسات آزمایشگاهی معتبر و کارشناس هستند، ضمن آنکه از وزارت صنعت، بهداشت و سازمان استاندارد مجوز اخذ می کنند که این فرایند آنها را در مقام پاسخ گویی و مسئولیت پذیری در قبال امنیت غذایی و بهداشتی مصرف کننده قرار می دهد.

به گفته بالابندیان، حمل چای در این کیسه ها باعث خورد شدن چای شده که بر رنگ چای اثر می گذارد.

وی در توضیح چای با کیفیت گفت: چای مرغوب باید سنگین باشد، دارای شاخه های پیچ دار باشد و وقتی در کف دست میریزی مانند خار دست را اذیت کند.

رئیس اداره چای رامسر گفت: من معتقدم چای باکیفیت باید در یک پوشش استاندارد قرار گیرد که روی آن با بسته کارتونی برای محافظت از نور و رطوبت محفوظ شود و در خاتمه این پوشش کارتنی نیز یک روکش نایلونی قرار گیرد، علاوه بر آن نام تولیدکننده، تاریخ، معینات کالا و حتی شیوه طبخ روی آن درج شود.

به طور کلی در گیلان و مازندران 50 کارخانه تولید چای وجود دارد از این تعداد چندین کارخانه در شهرهای رامسر و تنکابن واقع شده است.

  • تعلل کارخانه داران

جعفر امیری یک مصرف کننده چای درباره چای های بسته بندی شده و خرید چای فله گفت: در منطقه رامسر کارخانه های چایسازی وجود دارد که در فصل خرید چای عطر آن شهر را فرا می گیرد، اما این درحالیست که تاکنون تبلیغاتی از سوی آنها انجام نشده و من به عنوان مصرف کننده چای با محصولات و یا نام و نشان تولیدات آنها آشنا نیستم.

وی اضافه کرد: بنابراین از آنجایی که نام و نشانی از چای محلی به صورت بسته بندی وجود ندارد، ترجیحا به دنبال چای خارجی با عطر و اسانس مصنوعی و یا تهیه چای داخلی به صورت فله ای با عنوان چای محلی و بهاره یا تابستانه از فرودشگاه ها هستیم.

این شهفرایند گفت: به دلیل عدم آشنایی و تخصص ما با چای دارای کیفیت، چای خریداری شده به صورت فله ای پس از مدت کوتاهی عطر و بوی خود را به دلیل کیفیت پائین از دست می دهند و دست ما هم به جایی بند نیست.

یک گردشگر نیز درباره خرید چای محصول کارخانه های محلی در بسته بندی مناسب با برند و نشان تجاری خاص در منطقه گفت: در مدت گشت و گذار در بازارهای محلی نشانی از وجود چای منطقه با برند و بسته بندی مناسب مشاهده نشده ضمن اینکه اکثر فروشگاه ها در حال فروش چای به صورت فله ای هستند.

حمید افشار اضافه کرد: زمانی قصد خرید چای ایرانی در شمال کشور را دارید مجبورید به دلیل نبود برند خاص این محصول را از فروشگاه های منطقه به صورت فله ای آن هم با قیمت بالای 60 هزار تومان خریداری کنید ضمن اینکه همواره تردیدی مبنی بر ناخالصی و یا امکان قاطی بودن چای گذشته با محصول جدید در بازار وجود دارد.

وی گفت: لازم است مسئولان و یا تولیدکنندگان چای این منطقه همانند چای بسته بندی شده خارجی با برندسازی تولیدات داخلی به دنبال مشتریان باشند تا مردم با خیال آسوده تری نسبت به تهیه محصولات داخلی اقدام کنند.

  • مسائل مالی تولید مانعی برای معرفی محصول

رییس یک کارخانه چای در شهرستان رامسر که دو سال اخیر این محصول را با بسته های کارتونی و مهر استاندارد عرضه می کند درباره چرایی چنین وضعیتی در بازر مصرف چای و خلا تبلیغات گسترده برای معرفی محصول با بسته بندی استاندارد و بهداشتی گفت: در شرایطی که برای تاسیس یک کارخانه تولیدی کوچک درگیر بازپرداخت سنگین تسهیلات بانکی به میزان 7 برابر وام دریافتی بودیم، توانایی فکر کردن به تبلیغات گسترده و بازاریابی سخت است ضمن انکه بعد از پرداخت وام ارزش اضافه کرده و مسایل دیگر این بخش گریبان تولید کننده را سخت می فشارد.

اسماعیل طالشی اضافه کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر برندسازی چای داخلی، کمبود مواد اولیه (برگ سبز) در منطقه است ضمن آنکه تغییر نگرش مردم به خرید چای بسته بندی مستلزم تبلیغات زیاد و زمان مناسب است که امکانات مالی ما جوابگوی آنها نیست.

وی ادامه داد: ظرفیت کارشناسی کارخانه ما به میزان 480 تن چای خشک در سال است در حالی که در شرایط فعلی 80 تن چای خشک تولید می کنیم و این کمبود برگ سبز چای و مسائل مالی قطعا بر فرایندهایی که می بایست در جهت معرفی محصول با کیفیت و استاندارد انجام شود تاثیر منفی می گذارد، اما با این وجود و در چنین شرایطی ما همچنان بر کیفیت محصول تمرکز داریم و بازخوردهای خوبی هم هرچند کم دریافت کردیم.

  • دلالان، برندگان بازار چای

طالشی با اشاره به مخلوط کردن چای با انواع بی کیفیت ان توسط افراد سودجو و تاثیر ان بر سلب اطمینان مردم در طول سالها گفت: یکی از دلایلی که فروشندگان این محصول، خریداران چای را به سمت چای فله ای سوق می دهند کسب سود بیشتر است.

این تولید کننده توضیح داد: این افراد چای با کیفیت و ممتاز را به صورت فله از کارخانه ما خریداری می کنند، سپس در فروشگاه های خود با قیمت به مراتب بیشتر با بسته سلفونی و به عنوان چای ارگانیک و طبیعی، چای بهاره یا ممتاز، محلی و خالص به فروش می رسانند، که این بسته بندی ها غیراستاندارد در کمترین زمان کیفیت چای را از بین می برد علاوه بر قیمت گزاف ما شاهد مخلوط کردن ان با چای سال گذشته هم هستیم.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4260

به "نقش فله فروشان و دلالان در عدم کیفیت چای مازندران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش فله فروشان و دلالان در عدم کیفیت چای مازندران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید