نابودی جنگل ها نفس زمین را می گیرد

به گزارش دَبی بلاگ، جنگل ها یکی از سرمایه های مهم دنیا و طبیعت هستند، سرمایه ای که نقش بسزایی در حفظ و تعادل زیست محیطی و سلامت بشر و حیات وحش دارد. اهمیت و تأثیر جنگل ها در زندگی و حقیقت بشر بر همگان معین و اجتناب ناپذیر است، بنابراین هر گونه آسیب و خللی در حیات و بقای این سرمایه سبز سبب برهم ریختن دنیا خواهد شد و ممکن است مخاطراتی به همراه داشته باشد که قابل جبران نخواهد بود.

نابودی جنگل ها نفس زمین را می گیرد

حفاظت از جنگل ها و مراتع، سلامت گونه های جانوری و پرندگان را به همراه دارد و همچنین مانع از بروز سیل و حوادث طبیعی می گردد.

این موهبت و سرمایه الهی مدتی است که به دلیل سودجویی بشر دستخوش تغییرات زیادی شده است.

بر اساس آمار جهانی منتشره طی یک سال گذشته بیش از یک میلیون و 121 هکتار جنگل در جهان بر اثر حوادث طبیعی و انسانی از بین رفته اند و در همین مدت بیش از یک میلیون و 502 هزار هکتار زمین زراعی به دلیل فرسایش خاک نابود شده اند. همچنین 2 میلیون و 508 هکتار کویر زایی و بیش از 2 میلیون و 111 تن مواد شیمیایی فراوری شده توسط صنایع در طبیعت رها شده است.

کمال سلطانی کارشناس محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرنگاران، با بیان اینکه 90 درصد جنگل ها به دلیل عوامل انسانی نابود می شوند، اظهار کرد: جنگل زدایی بیشتر اوقات به دلیل استفاده یا فروش درختان قطع شده به عنوان سوخت یا چوب، محلی برای چراگاه دام، ساخت مزارع یا شهرک ها اتفاق می افتد.

وی اضافه نمود: بر اساس تحقیقات جهانی جنگل زدایی دومین عامل گرمایش جهانی است که خطرات زیست محیطی زیادی را به همراه دارد.

او در ادامه بیان نمود: بر اساس آمار های جهانی منتشره از شروع سال 98 تا کنون حدود 806 هزار و 463 هکتار جنگل در جهان به دلایل مختلف نابوده شده است، همچنین حدود یک میلیون و 861 هزار و 246 هکتار کویر زدایی در جهان رخ داده است.

جنگل ها علاوه بر اینکه تأثیر مهم در سلامت اکوسیستم دارند، از لحاظ مالی نیز برای هر کشوری اهمیت دارند و بر اساس آمار می توان گفت کشور روسیه بزرگترین جنگل را در بین سایر کشور ها داراست، کشور برزیل نیز از جنگل های انبوه آمازون برخوردار و منطقه جنگلی برزیل تقریبا 56درصد از این کشور را در بر گرفته است و می توان گفت کشور چین و استرالیا علی رغم مساحت خود از جنگل کمتری برخوردارند.

در ایران نیز خبر های زیادی مبنی بر نابودی جنگل ها به گوشمان می رسد، آتش زدن جنگل ها و مراتع یا آسیب به محیط زیست امروزه نفس زمین را تنگ نموده است، علاوه بر این آلودگی پلاستیکی بیش از هر چیز دیگری محیط زیست ما را تهدید می نماید و بنابر آمار اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست سالانه بیش از یکصد میلیون تن پلاستیک در جهان فراوری می گردد که با رهاسازی آن ها در محیط پیرامون، به عنوان قاتل خاموش طبیعت شناخته شده اند.

هر تکه از پلاستیک 100 تا 500 سال طول می کشد که تجزیه گردد، بنابراین آلودگی پلاستیکی موضوع دیرینه ای است که طبیعت کمابیش با آن درگیر است، موضوعی که شاید برای مقابله با آن احتیاجمند آموزش و اطلاع رسانی است و فرهنگسازی برای کاهش مصرف پلاستیک و نایلون و رهاسازی آن در سطح طبیعت می تواند در جامعه گامی مثبت و موثر بگذارد.

با توجه به وابستگی حیات انسان به منابع محیط زیستی احتیاج است تا به مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست توجه ویژه ای داشته باشیم و باید برای همگان این موضوع روشن باشد که در هر کشوری محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و احتیاج است تا همه افراد در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

باشگاه خبرنگاران

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7015

به "نابودی جنگل ها نفس زمین را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی جنگل ها نفس زمین را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید