مراحل راه اندازی استارتاپ و روش های برآورد هزینه های آن

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران | سرویس علوم - استارتاپ مفهوم تقریبا جدیدی است که بارها آن را شنیده ایم، حتی تعداد بسیاری از ما نیز به راه اندازی استارتاپ فکر نموده ایم. متاسفانه تعداد بسیاری از این کسب و کارهای نوپا به علل مختلف از جمله عدم آگاهی از نحوه راه اندازی با شکست روبه رو می شوند. بنابراین اگر قصد دارید یک استارتاپ راه اندازی کنید، بهتر است ابتدا در خصوص چگونگی راه اندازی آن اطلاعاتی را جمع آوری کنید. در این مطلب ابتدا به معرفی مفهوم استارتاپ می پردازیم و سپس تمام مراحل راه اندازی آن را توضیح خواهیم داد.

مراحل راه اندازی استارتاپ و روش های برآورد هزینه های آن

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • تعریف و درک مفهوم استارتاپ
  • اقدامات اولیه برای راه اندازی استارتاپ
  • مراحل راه اندازی استارت آپ
  • روش های برآورد هزینه راه اندازی استارت آپ
  • مزایای راه اندازی استارت آپ

تعریف و درک مفهوم استارتاپ

تعاریف متعددی در خصوص مفهوم استارتاپ وجود دارد، اما به طور کلی استارتاپ کوتاه شده عبارت start up company به معنای شرکت نوپا و تازه تأسیس است. در استارتاپ برای رفع یک مشکل یا احتیاج باهدف راحت تر کردن کاری برنامه ریزی می گردد. این برنامه با تلاش و تلاش یک گروه، یک ایده خام را به فراوری یک محصول یا ارائه یک راه چاره می رساند.

در حقیقت استارت آپ نوعی کارآفرینی مدرن و فعالیتی است که بر پایه فناوری واقع شده است، اما هر کسب وکاری که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد لزوما استارت آپ نیست. بااین وجود کلیه استارت آپ ها به نوعی از موبایل، فضای وب، اینترنت و فناوری استفاده می نمایند تا رشد بالایی داشته باشند و کاربرای زیادی را جذب نمایند.

نکته: استارتاپ های پیروز الزاما روی کارهای علمی پیچیده ای کار نمی نمایند، بلکه در فراوری یک محصول و در فروش آن به مشتری پیروز تر از سایرین عمل می نمایند. به علاوه استارت آپ همواره به معنای خلق یک ایده جدید نیست و می تواند کپی صحیح و اصولی از یک محصول یا خدمت باشد که فقط با اندکی تغییرات همراه است.

اقدامات اولیه برای راه اندازی استارتاپ

برای استارت آپ هایی که کاری منحصربفرد انجام می دهند امکان پیش بینی دقیق پیروزیت یا عدم پیروزیت وجود ندارد. بنابراین برای اینکه بتوان استراتژی مناسبی را در پیش گرفت، پیش از عملی سازی ایده، راه چارههایی را باید انجام داد. این راه چارهها عبارتند از:

  • مطالعه و پژوهش کامل و کسب اطلاع از احتیاجهای جامعه
  • آشنایی با استارت آپ های ارزشمند و برتر جهان
  • مطالعه داستان شکست و پیروزیت استارت آپ های ایرانی و خارجی
  • استفاده از مدل استارت آپ های پیروز و تعمیم سازی آن
  • استفاده از روش های آزمون و خطا و استفاده تست های A/B (شیوه برای انتخاب بهترین تجربه و رابطه کاربری)
  • بازخوردگیری از مخاطبان کسب و کار

مراحل راه اندازی استارت آپ

برای پیروز بودن در راستا راه اندازی یک استارت آپ جدید، باید مراحل زیر را در نظر بگیرید.

1. ایده پردازی

استارت آپ با یک ایده شروع می گردد، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید بوده و یا برگرفته از یک کسب و کار دیگر باشد. هر چه ایده به شرایط اجتماعی و رفع کردن احتیاج قشرهای مختلف جامعه نزدیک تر باشد می تواند در ایجاد بازار مناسب عملکرد پیروز تری داشته باشد. البته قرار نیست همواره یک استارتاپ ایده ای پیچیده داشته و با هزینه زیاد همراه باشد، گاهی می توان با تغییر کوچکی در یک محصول توجه مشتریان را جلب کرد و آن را به عنوان محصول جدید به فروش رساند.

اگر ایده جذابی به ذهن تان نمی رسد، بعضی از سایت ها ایده های کسب وکار جدید را با شما در میان می گذارند، کافی است در موتورهای جستجو عبارت ایده های استارت آپی را سرچ کنید.

2. تحقیق و تعیین هدف

در این مرحله روی کاغذ راستا و هدفتان رو بنویسید و توجه کنید که استارت آپ شما قرار است برای حل چه مسئله ای طراحی گردد. آیا واقعاً آن مشکل را از بین می برد یا نه؟ همچنین تحقیق کنید که آیا کسانی هستند که واقعاً به این ایده احتیاج داشته باشند؟ آیا ایده شما آن قدر جذاب است که مشتری هایتان روش های قبلی را کنار بگذارند و ایده شمارا برای رفع مشکل خود انتخاب نمایند؟ پاسخ به این سوالان برای رفتن به مرحله بعد بسیار اهمیت دارد. به طور کلی تحقیقات شامل آنالیز های مختلف در خصوص محصول و همچنین استقبال مشتریان از این محصول است.

3. ثبت ایده و ادعای مالکیت

اگر ایده شما تکراری و برگرفته از سایر شرکت ها و کسب و کارها است، برای ثبت آن احتیاجی به مراحل سختی ندارید؛ اما اگر ایده شما جدید است و نمونه مشابه ندارد. برای ثبت اختراع و ایده نوآورانه خود، به سراغ پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی به آدرس اینترنتیhttp://iripo.ssaa.ir بروید و مراحل ثبت اختراع خود را انجام دهید پس از انجام و ثبت آن، یک گواهی ثبت اختراع به شما داده می گردد که می توانید به یاری آن ادعای مالکیت ایده خود را داشته باشید.

4. تهیه نمونه اولیه از محصول

اگر ایده شما خدماتی است احتیاجی به تهیه نمونه اولیه ندارید، اما بعضی ایده ها شامل نمونه های آزمایشگاهی می شوند که اصلی ترین گام مربوط به همین تهیه نمونه اولیه است. پس در ابتدا تعیین کنید که محصول نهایی شما چه چیزی خواهد بود و آیا امکان فراوری نمونه اولیه از آن وجود دارد؟ سپس باید ببینید عکس العمل افراد جامعه نسبت به نمونه اولیه چگونه است. فراوری نمونه اولیه برای یک محصول باید همراه با تحقیق در خصوص بازاریابی و احتیاج مشتریان باشد.

5. عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک

چند مورد یا نمونه اولیه را فراوری کنید، در خصوص محصولات فیزیکی بهتر است 100 نمونه باشد. سپس آن ها را در اختیار جامعه هدف خود قرار دهید و همزمان با آن، یک فرم نظرسنجی نیز در اختیار آن ها بگذارید. از این افراد بخواهید که از محصول موردنظر استفاده نمایند و در خصوص شرایط مختلف آن نظر دهند تا نقاط قوت و نقاط ضعف نمونه پیشنهادی تعیین گردد.

6. ثبت محصول

در این مرحله باید به وسیله پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی، محصول خود را ثبت کنید و مطمئن شوید که هیچ شخص دیگری از محصولات شما استفاده نمی نماید.

7. برآورد اقتصادی و تأمین سرمایه

مهم ترین و شاید عظیم ترین چالش برای راه اندازی استارتاپ برآورد اقتصادی و تأمین سرمایه برای شروع کار است. تامین سرمایه به صورت شخصی یا به صورت حمایتی از سوی نهاد یا شخص سرمایه گذار دیگری تأمین می گردد. در این میان از شتاب دهنده ها نیز می توان یاری گرفت.

یکی از روش هایی که استارت آپ ها برای شروع کار می توانند انجام دهند، روش بوت استرپ است. یعنی با حداقل سرمایه مورد احتیاج (فقط برای آنچه لازم است) فعالیت خود را شکل می دهید و سپس به جذب سرمایه می پردازید.

8. دریافت مجوز

شناخت حقوق و قوانین و دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت کسب وکارهای اینترنتی برای تمام کسب وکارهای مبتنی بر این بستر احتیاج است. راه اندازی استارتاپ نیز در این زمینه مستثنی نیست.

9. تیم سازی

چون این گونه کارها معمولاً به تنهایی انجام پذیر نیست، پس به فکر یک تیم کوچک باشید. اول وظایف را تعیین و بنا به احتیاجها شروع به استخدام اعضای تیم نموده و سپس مسئولیت ها را بین آن ها تقسیم بندی کنید. تیم خوب هسته کلیدی یک استارت آپ است.

10. طراحی وب سایت استارت آپ

پس از تیم سازی، شما به یک وب سایت مناسب برای استارت آپ خود احتیاج دارید تا علاوه بر معرفی کامل خدمات کسب وکار شما، از گرافیکی قوی برای جلب مخاطبین برخوردار باشد. به علاوه امکان بارگذاری ویدئو و عکس باکیفیت را نیز در سایت فراهم کنید. از آنجا که شبکه های اجتماعی ممکن است همواره در دسترس نباشند، امن ترین محیط برای شروع و ادامه کار داشتن وب سایت است.

11. شرکت

برای این که استارت آپ شما رسمیت پیدا کند به یک مکان فیزیکی به عنوان محل کار احتیاج دارید. سپس باید به سراغ اخذ مجوزهای لازم بروید.

12. فراوری انبوه

برای وارد شدن به این مرحله باید بازخوردهای نمونه های اولیه را آنالیز نموده و تغییرات لازم را انجام داده باشید. به فرض براین است که مرحله هفتم را نیز با پیروزیت پشت سر گذاشته اید. در این باید مقدمات لازم برای فراوری انبوده را فراهم کنید. البته، فراوری انبوه باید در چند مرحله صورت گیرد تا بتوان هزینه و درآمد را به شکل مناسبی کنترل کرد.

13. تبلیغات، بازاریابی و فروش

در این مرحله، یک تیم استارت آپی باید به صورت تبلیغات اینترنتی یا به صورت تبلیغات محیطی، اقدام به تبلیغ محصول خود نماید و مردم و مشتریان را نسبت به آن محصول مطلع سازد. اهمیت تبلیغات و اثربخشی آن به اندازه ای بالاست که عده ای معتقدند 98٪ از درآمد باید صرف تبلیغات گردد.

14. پیروزیت و مشاوره

جلب مشتری یک فرایند سخت و نگه داشتن و افزایش آن سخت تر است. پس بامطالعه، مشاوره و بروز بودن به کسب وکار خود رونق دهید. برای این منظور باید با علم وارد شوید یا از افرادی در گروه خود بهره ببرید که در این خصوص خبره باشند.

روش های برآورد هزینه راه اندازی استارت آپ

سه روش برای برآورد کردن هزینه های استارتاپ وجود دارد. این سه روش عبارتند از:

  • روش سنتی

در این روش از برگه برای برنامه ریزی هزینه های اولیه استارت آپ استفاده می گردد که شامل 3 لیست هزینه های استارت آپ، دارایی های استارت آپ و سرمایه استارت آپ است. باید دقیق تعیین گردد که هزینه ها و دارایی های لازم را از کدام سرمایه ها (نقدی یا وام) تهیه می کنید. به این کار ایجاد تعادل نقدی گفته می گردد.

  • روش نوآورانه

روش نوآورانه یا مبتنی بر نرم افزارهای حسابداری، روشی متفاوت و احتمالاً بصری را برای برآورد هزینه ها پیشنهاد می نماید. تفاوت اصلی بین روش نوآورانه و روش سنتی این است که برآورد هزینه ها در نرم افزارها زمانی شروع می گردد که یک کسب وکار شروع به پرداخت هزینه کند. از نرم افزارهایی مانند LivePlan نیز می توان برای محاسبه هزینه ها و درآمدها استفاده کرد.

  • ترکیب دو روش سنتی و نوآورانه

استفاده همزمان از دو روش سنتی و نوآورانه به تخمین دقیق و کم خطای هزینه های راه اندازی استارتاپ یاری می نماید. ازاین رو به شما پیشنهاد می کنیم که از هر دو روش بهره ببرید.

مزایای راه اندازی استارت آپ

مزایای راه اندازی یک استارتاپ عبارت است از:

  • ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی با توجه به احتیاج بازار کار و نیروی کار انسانی
  • صرفه جویی در زمان و انرژی
  • تازه و به روز بودن
  • بالا بردن بهره وری و به حداقل رساندن نیروی انسانی
  • توجیه و پاسخ بهتر به خواسته مشتریان
  • ارائه راه چاره یا خدمات متفاوت با روندی متفاوت
  • ایجاد فضای انگیزشی و رقابتی برای کسب و کارهای پیروز در اقشار مختلف

سخن آخر…

مراحلی که در این مقاله ذکر شد برای تمام کسب و کارها و استارتاپ ها یکسان است، البته گاهی بسته به احتیاج کسب و کارها تغییراتی در این مراحل داده می گردد. عظیمترین موضوعی که باعث تمایز و رشد یک استارتاپ می گردد، علاقه، سماجت، تلاش، انگیزه و امید است و اگر شما همین امروز یک ایده داشته باشید که حتی یک درصد احتمال پیروزیت در آن می بینید، آن را امکان سنجی کنید و با علاقه به دنبال ایده خود بروید. به نظر شما برای راه اندازی استارتاپ چه مراحلی را باید طی کرد؟ آیا تجربه ای در این زمینه دارید؟ لطفا تجربیات و پیشنهادات خود را به وسیله بخش نظرات و پرسش ها با ما و سایر همراهان خبرنگاران به اشتراک بگذارید و به این ترتیب به کارآفرینانی که در شروع راه هستند، یاری کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 17242

به "مراحل راه اندازی استارتاپ و روش های برآورد هزینه های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل راه اندازی استارتاپ و روش های برآورد هزینه های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید