مدرسه عدالت سبز می شود

به گزارش دَبی بلاگ، طرح کشاورزی شهری برای نخستین بار در یکی از مدارس منطقه19 اجرا می شود.

مدرسه عدالت سبز می شود

خبرنگاران- زهرا بلندی: طرح کشاورزی شهری توسط دفتر توسعه محله ای نعمت آباد مطرح شده تا علاوه بر ایجاد فضای سبز طبیعی در مدرسه ای که فضای سبز ندارد، حس مشارکت و توانمندی دانش آموزان را هم ارتقا دهد. در این طرح ابتدا برای گروهی از دانش آموزان علاقه مند به گل و گیاه در دبیرستان عدالت دوره های آموزشی نحوه کاشت گل و گیاه برگزار و سپس با مشارکت بچه ها لاستیک های بازیافتی رنگ آمیزی و به عنوان گلدان برای کاشت گیاهان آماده شد. در حالی که تیم کارشناسی و دانش آموزان برای کاشت بذر سبزی های فصل سرد و گل های داودی دور هم جمع شده اند ما هم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این طرح با آنها همراه شده ایم.

لاستیک های رنگارنگ گوشه ای از حیاط مدرسه قرار گرفته و گل های زرد و قرمز داودی کنار آنها چیده شده است. بچه های گروه، آستین هایشان را بالا زده اند و برای کمک کردن آماده می شوند. کارشناس گل و گیاه جلوتر از همه ایستاده و درحالی که بذرهای اسفناج و شاهی را در دست بچه ها می ریزد از شرایط نگهداری بذرها و مقاومت گل های داودی در برابر سرما می گوید.

صبا صادقی یکی از بچه های فعال گروه است که با راضیی بذرها را داخل گلدان های لاستیکی می ریزد. او با بیان اینکه برای نخستین بار از طریق آموزش های کارشناس طرح کشاورزی شهری با روش کاشت و نگه داری از گیاهان آشنا شده، می گوید: مادرم گل های زیادی در خانه پرورش می دهد، ولی من هیچ وقت در کاشت یا رسیدگی به آنها مشارکتی نکرده ام. اجرای این طرح در مدرسه مرا به این کار علاقه مند کرد.

فاطمه یگانه یکی دیگر از دانش آموزان مدرسه است که در ادامه گفته های همکلاسی اش می گوید: از ابتدا در جریان این طرح بودم و چون خودم همیشه با مواد بازیافتی کاردستی درست می کردم، از عضویت فعال در این گروه استقبال کردم. در رنگ آمیزی لاستیک ها مشارکت داشتم و امروز هم در مراحل پایانی کار همراه گروه شده ام.

تعدادی از لاستیک ها هنوز رنگ آمیزی نشده است. مبینا هاشمی حین نقاشی یکی از آنها می گوید: از زمانی که کارشناس گل و گیاه به کلاس ما آمد و دراین باره صحبت کرد، به این کار علاقه مند شدم. طراحی و رنگ آمیزی لاستیک ها برایم جذابیت دارد و از اینکه بتوانم با استفاده از مواد بازیافتی فضایی برای رشد گیاهان ایجاد کنم بسیار راضیم.

سبز شدن مدرسه تا مسئولیت پذیری دانش آموزان

یکی از بچه ها که سرتا پایش خاکی شده بدون توجه به اینکه باید چند دقیقه بعد سر کلاس درس بنشیند، بیل به دست گرفته و با مهارت خاصی خاک را روی بذرها می ریزد و با الک بزرگی روی آنها کود می پاشد. هانیه نوری از بچه های پایه نهم است که خیلی اتفاقی از اجرای این طرح باخبر شده است. او با اشاره به اینکه به دلیل علاقه اش به این کار با اعضای گروه همراه شده، می گوید: سال گذشته در درس کار و فن آوری، نحوه کاشت گل و گیاه را یاد گرفتم. در خانه هم به دلیل علاقه مادرم گل و گیاه زیاد داریم.

نوری همانطور که لباسش را می تکاند، می گوید: مهم نیست که لباسم خاکی شده. سبز شدن مدرسه ای که پیش از این گل و گیاهی نداشت اهمیت بیشتری دارد. بعد از کاشت بذرها چند نفر از بچه ها روی کاغذهای یادداشتی که آماده کرده اند، نام آنها و تاریخ کاشت بذرها را یادداشت می کنند و روی لاستیک ها می چسبانند. یکی از کارشناسان می گوید: این کار برای این است تا بچه ها بدانند چه زمانی باید به گلدان ها آب دهند و منتظر جوانه زدن سبزی ها باشند. این بذرها حدود 2 ـ 3روز طول می کشد تا جوانه بزنند و بچه ها 7 تا 10روز دیگر می توانند سبزی ها را برداشت کنند.

سونیا اسماعیل زاده یکی از دانش آموزان گروه است که دوست دارد راجع به احساساتش حرف بزند. او با اشاره به اینکه مشارکت در فعالیت های مدرسه را دوست دارد، می گوید: وقتی فهمیدم قرار است در مدرسه ای که هیچ گل و گیاهـی ندارد سبزیکاری کنیم خیلی راضی شدم. با این کار، هم مدرسه زیباتر می شود و هم بچه ها کارهای گروهی را آموزش می بینند.

مینا فتحی دانش آموز دیگری است که مهم ترین نتیجه این طرح را ایجاد حس مسـئولیت پـذیری بیـن دانش آموزان می دانـد و می گوید: با این کار حس مسئولیت بچه ها نسبت به گیاهان بیشتر می شود و چون خودشان در تمام مراحل پرورش آنها نقش داشته اند بیشتر مراقب شان خواهند بود.

صبحانه سلامت با سبزی های تازه مدرسه

مجری اصلی طرح کشاورزی شهری، دفتر توسعه محله ای محله نعمت آباد بوده است. مدیر دفتر توسعه محله ای می گوید: دنبال مدرسه ای بودیم که بدون گل و گیاه باشد. با مدیر مدرسه عدالت که هیچ فضای سبزی نداشت هماهنگی های لازم را انجام دادیم و این طرح را با مشارکت گروهی از بچه های مدرسه و اداره فضای سبز و بازیافت شهرداری منطقه19 اجرا کردیم.

نوشین فزونی با بیان آغاز این طرح از مهرماه و مشارکت40نفر از دانش آموزان در آن می گوید: با حضور کارشـناس اجتماعی دفتر توسعه محله ای و کارشناسان مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره گل و گیاه، دانش آموزان با مراحل کار آشنا و افراد علاقه مند برای انجام کار انتخاب شدند. او ادامه می دهد: برای تهیه لاستیک های بازیافتی از اداره بازیافت منطقه19 کمک گرفتیم. گروهی از دانش آموزان شست وشو و رنگ آمیزی لاستیک ها را به عهده گرفتند. تهیه بذر و گل های فصلی هم توسط مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره گل و گیاه فراهم شد. فزونی ادامه می دهد: داخل 10لاستیک آماده شده، بذر شاهی و اسفناج و گل های داودی کاشته شد و از این پس هر گروه از دانش آموزان مسئول رسیدگی به بخشی از باغچه های کوچک دست ساز خود هستند. بعد از رشد گیاهان بچه های مدرسه علاوه بر بهره مندی از زیبایی گل ها می توانند از سبزی ها هم در صبحانه های سلامت خود استفاده کنند.

طرح کشاورزی شهری ادامه دار است

مسئول مرکز آموزش و تحقیقات گل و گیاه که بیش از همه در جریان مراحل کاشت گیاهان است ضمن راهنمایی بچه ها می گوید: در 5لاستیک سبزی های فصل سرد کاشته شده و 5 مورد دیگر مربوط به گل های فصلی است که در گوشه ای از حیاط قرار گرفته و بچه های گروه وظیفه رسیدگی به آنها را برعهده دارند.

سوسن پاکراه با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح کشاورزی شهری، ترویج فرهنگ دوستی با فضای سبز و گسترش آن است، می گوید: در آپارتمان های کوچک و نقلی که شرایط پرورش گل و گیاه وجود ندارد، استفاده از مواد بازیافتی همچون شیشه و پلاستیک های بازیافتی برای ساخت باغچه های کوچک خانگی حرکت جالبی است تا بچه ها مراحل رشد گیاهان را از نزدیک ببینند. وی ادامه می دهد: این طرح ادامه دار است و به نوبت در مدارس دیگر منطقه19 اجرا می شود.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4280

به "مدرسه عدالت سبز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه عدالت سبز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید