قِصه های کُهن جزیره منتشر شد

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگارخبرنگاران در بندرعباس، قِصه های کُهن جزیره گنجینه هویتی مردمان دریا دل و دریانورد سوزایی به گویش شیرین و آهنگین جَزیرَتی، میراث ارزشمندی از ادبیات عامیانه پیشینیان بومی این دیارند. پنج داستان پَچوچین، سیا،حکمت خدا، آب زندگانی و کونَه دَر، در این کتاب آمده اند. برای آشنایی بیشتر با اتمسفر مجموعه، در ادامه بخش های کوتاهی از هر داستان را آورده ایم.

قِصه های کُهن جزیره منتشر شد

داستان های این مجموعه، در ردیف قصه های کهن بومی قلمداد می شوند. اغلب درونمایه پندآموز و انسانی دارند و اوضاع اجتماعی، آینه دوران گذشته، حکمت، وفای به عهد، سرنوشت، حکومت ها، ظلم، تبعیض نژادی، باورمندی و ... را به تصویر می کشند.

استفاده از تصاویر درخشان، ملموس و پر کشش در قصه ها، مخاطب را مجذوب می نماید. از مشخصه های شاخص این مجموعه، نقل و نوشتن به گویش محلی و بعلاوه آشنایی با نحوه استفاده کاربردی از واژگان و اصطلاحات محلی در جملات است. اما نویسنده از زبان فارسی معیار، فرهنگ واژگان و حتی اعراب گذاری استفاده نکرده است.

نخستین قصه کتاب، پَچوچین سرگذشت مرد فقیر هیزم شکنی است که بواسطه نیکی که به یک میمون باهوش و زیرک می نماید خاتمه به تاج و تخت پادشاهی می رسد و با فراموش کردن گذشته خود و ناسپاسی، این موقعیت را از دست می دهد. این قصه در سایر مکان های استان، تحت عنوان محمدک دارچین روایت می گردد.

کتاب، مجموعه ای از اتفاقات و رویدادهای سالیان دور سرزمین تاریخی جزیره قشم است. نماد و نمایی از فرهنگ عامیانه مردمان سخت کوش، صیاد، بردبار و فروتن این جزیره زیباست. در این کتاب ضمن آشنایی با قصه های کهن، گفتار، واژگان و گویش های اصیل سوزایی در داستان ها جلوه گری می نماید. ترکیب و ترتیب و خلق موضوعات یکی دیگر از ویژگی های این داستان هاست. با خوانش این داستان ها، سفری طولانی به عمق تاریخ این سرزمین خواهیم کرد. زیرا قصه ها در واقع بازتاب زندگی اجتماعی، فرهنگی و شیوه و نحوه رفتار، اندیشه، دلبستگی و وابستگی، سنت و آداب و رسوم و باورها، آرزوها و ایده آل های شهروندان یک جغرافیا است.

فرهنگ مردم جزیره قشم، بخشی از شاخصه های ادبیات عامیانه ای است که پیوند عمیق و رابطه صمیمانه با زندگی مردم در سطح گسترده و کلان دارد. بنابراین ضمن اینکه این اثر، روایتگر قصه های بومی است اما سفیر فرهنگ ملی است.

بخشی از قصه: پَچوچین

پادشاهی بود در یمن، دخترش داد به من، من شدم داماد او و او شد آموی من!

هسته یک پَچوچینی، کار و کاسبی ایی پَچوچین ایی هسته که هر روز شارفت به صحرا و بیابون و یک سر دار شاچید و به شهر شا وارد شافروخت به چهار قران که دو قران خرج خو شاکه و دو قران ذهب شاکه. از قضا یک روزی از ایی روزُن که نرفتنن به صحرا ایدید که دو نفر از چوکن اوشا شُزَدن بند داخل خلق یک عنتری و یک بُش بند بار اُن چوکِن و یک بُش بند بار ایی چوک و هر نفری هم یک تا خیزران بار شُنن که ایی اَزنت به عنتر، عنتر هجوم اَکُنت ...

بخشی از قصه: سیا

هَستَه یَک بابا تاجری، خودش هَستَه و زنِ خُو، نَه چَکی و نَه چوکی و نَه میراث بَری و هیچ کس، مال دُنیایی هم زیاد، بیست تا خونه، ده تا جهاز گَپ، تا دلت بخواد طلا و جواهرات، چند تِکه زمین، خونه نَه پاکستان، باغ نَه هندوستان، چه دل شما بُخَرُم. یک روز از ایی روزون که ایی بابا تاجر و زن خُو دوتایی نِشتَرِن، زَنکا رو ایکرد بَه هَمی تاجر- شو خُو- و ایگفت: ...

کُول کُولُن قصه های کهن جزیره، به گویش مردم جزیره قشم به روایت حاجی علی ملاحی سوزایی و به قلم جلال مبارک زاده ازانتشارات نشر بومیپَر سُرخ است. این اثر در قطع رُقعی، با شمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار در سال 1402 در 62 صفحه به قیمت 85 هزار تومان وارد بازار کتاب شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 30791

به "قِصه های کُهن جزیره منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قِصه های کُهن جزیره منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید