فیفا درباره قانون شانزدهم فوتبال شفاف سازی کرد

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، اجرای قوانین بازی فوتبال 2020-2019 در مسابقات جام جهانی فوتبال بانوان و جام جهانی زیر 20 سال موفقیت آمیز بوده است. تغییراتی در قانون 16 ضربه دروازه (آغاز مجدد) باعث آغاز سریعتر مسابقه شده ولی تحت دو شرایط بین جامعه جهانی فوتبال سوال برانگیز بوده که ذیلا به شفاف سازی آن پرداخته می گردد:

فیفا درباره قانون شانزدهم فوتبال شفاف سازی کرد

1- در شرایطی که دروازه بان توپ را با پا بلند کند برای همدسته خود و او نیز با سر یا سینه توپ را به دروازه بان برگرداند.

بحث زیادی درمورد اینکه در ضربه دروازه، آیا دروازه بان مجاز است که توپ را با استفاده از پا برای همدسته خود بلند کند و هم دسته با استفاده از سر یا سینه آن را به دروازه بان برگرداند و دروازه بان توپ را با دست بگیرد و در بازی قرار دهد، مطرح شده است. نگرش کارشناسان فنی و متخصص داوری در خصوص این که آیا این موضوع در روح قوانین دیده شده یا نه موجب شده این موضوع توسط کمیته فنی بورد بین المللی فوتبال مورد بحث قرار بگیرد. بر این اساس چنین عملی نباید مجاز گردد و نباید جریمه نیز داشته باشد - در صورت وقوع این عمل، داور باید دستور تکرار ضربه دروازه را بدهد (اما هیچگونه اقدام انضباطی به عمل نمی آید).

2- زمانی که ضربه دروازه زده می گردد حریف درون محوطه جریمه باشد

قانون 16 مقرر نموده که کلیه بازیکنان حریف باید بیرون محوطه جریمه قرار بگیرند تا ضربه دروازه زده گردد و اگر قبل از اینکه ضربه دروازه زده گردد حریف درون محوطه جریمه باقی بماند یا وارد محوطه جریمه گردد، برای تصاحب توپ رقابت کند یا توپ را لمس نماید، ضربه دروازه تکرار می گردد.

با این وجود، در قانون 16 هم اصول زدن سریع ضربه آزاد در قانون بیان شده است. اگر هر یک از بازیکنان حریف درون محوطه جریمه باشند و زمان ترک محوطه جریمه را نداشته باشند، داور اجازه می دهد تا بازی ادامه یابد.

از نظر عملی، این بدان معنا است که داوران باید ضربات دروازه (و ضربات آزاد به نفع تیم مدافع از درون محوطه جریمه خودی) را به همان شیوه که ضربات آزاد را مدیریت می نمایند، مدیریت نمایند:

- در شرایطی که ضربه سریع زده می گردد، بازیکنان حریف ملزم هستند تا خارج از محوطه جریمه باشند و تا ضربه زده گردد خارج از محوطه جریمه باقی بمانند.

- اگر ضربه سریع زده گردد و حریف واقعاً زمان خروج از محوطه جریمه را نداشته باشد، حریف نمی تواند در زدن ضربه دخالت کند یا مانع زدن ضربه گردد اما زمانی که توپ در بازی نهاده شد می تواند آن را قطع نماید. این عمل مجاز است چرا که تیم مدافع با زدن سریع ضربه آزاد سعی می نماید با زدن ضربه سریع منفعتی به دست آورد و اگر در این جریان زدن ضربه اشتباه نمایند قانونی برای نجات آنها وجود ندارد

-بازیکنانی که قبل از ضربه زدن، آگاهانه درون محوطه جریمه باقی می مانند یا وارد محوطه جریمه می شوند، نباید یک منفعت غیرمنصفانه به دست آورند ، حتی اگر ضربه سریع زده گردد

اگر بازیکن حریف مرتکب تخلفی گردد (همانطور که در بالا ذکر شد) ضربه دروازه تکرار می گردد؛ تنبیه انضباطی وجود ندارد، مگر اینکه این تخلف چندین بار اتفاق بیفتد (تکرار رفتار ناشایست).

داوران در مدیریت فاصله 9.15 متر در ضربات آزاد مهارت دارند و باید این مهارت ها و اصول را در مدیریت ضربه دروازه و ضربات آزادی که به نفع تیم مدافع از درون محوطه جریمه خودی می زده می گردد به کار گیرند.

لازم به شرح است، این اطلاعات پیش از بخش نامه است و بخش نامه رسمی به چهار زبان رسمی فیفا و بورد بین المللی فوتبال در تاریخ 6 آگوست (15 مرداد) منتشر خواهد شد.

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1899

به "فیفا درباره قانون شانزدهم فوتبال شفاف سازی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیفا درباره قانون شانزدهم فوتبال شفاف سازی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید