فارس من، آنالیز نقش مقاله در ارتقاء رتبه اساتید، تغییر سیاست از کسب اعتبار جهانی به حل مشکل

به گزارش دَبی بلاگ، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: تا به امروز اغلب سرانجام نامه ها و مقالات تحصیلات تکمیلی کشور در جهت آینده پژوهی و کسب صندلی و اعتبار علمی بین المللی بود؛ البته تدوین مقالات از نظر ارتقاء رتبه، به نفع استاد هم بوده است.

فارس من، آنالیز نقش مقاله در ارتقاء رتبه اساتید، تغییر سیاست از کسب اعتبار جهانی به حل مشکل

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من، به کاهش نقش مقاله دادن اساتید دانشگاه در افزایش مرتبه آنها اعتراض نموده اند.

آنها گفته اند که اساتید کشور برای ارتقاء مرتبه خود برای مثال از استادیار به دانشیار باید برای مقالاتی را در مجلات غربی خاص چاپ نمایند و معتقدند که این کار، اساس کار پژوهش توسط دانشجویان و اساتید را از جهت اصلی منحرف نموده است.

در پیگیری این موضوع خبرنگار مسئله را با مسئولان وزارت علوم مطرح نموده است.

موضوع مقالات دانشگاهی از 2 منظر قابل بحث است

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران در پاسخ به این سوال که به دانشجویان اعلام می نمایند که هدف از سخت گیری اساتید و دانشگاه در چاپ مقالات خارجی توسط دانشجویان ارتقای اساتید و رتبه دانشگاه ها است، گفت: موضوع مقالات دانشگاهی از 2 منظر قابل بحث است. هدف از بعضی مقالات، آینده پژوهی و توسعه علمی کشور است و به همین دلیل نمی توان هیچ گونه چشم داشت اقتصادی به این مقالات داشت؛ این مقالات در واقع به جای ثروت ملی، یک اعتبار ملی در جهان ایجاد می نمایند.

بعضی مقالات در جهت آینده پژوهشی و بعضی در جهت حل مسائل کشور است

وی ادامه داد: بعضی از پژوهش ها در جهت توسعه کشور انجام می شوند و هدف آن ها ایجاد ثروت ملی و تحقیق و توسعه ملی برای حل مسائل کشور است در عین حال باعث ارائه محصول و خدمات جدید در کشور می شوند.

برومند تاکید نمود: این دو موضوع باید از هم تفکیک گردد.

در دهه های گذشته پروژه های تحصیلات تکمیلی بیشتر در جهت یافتن اعتبار علمی بین المللی بود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: اتفاقی که در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در 16 سال گذشته اتفاق افتاده این است که پروژه های تحصیلات تکمیلی بیشتر در جهت آینده پژوهی بوده و ارائه مقاله بیشتر در راستای یافتن صندلی و اعتبار علمی و اعتبار بین المللی است.

مقالات برای ارتقاء به نفع استاد هم است

وی ادامه داد: این صحبت که گفته می گردد طبق آیین نامه ارتقای اساتید، این مقالات به نفع استاد برای ارتقاء است، بله این مقالات در ارتقای اساتید دارای تاثیر است؛ اما این مقالات می تواند به کشور و به جهان بگوید که صندلی ایران از نظر علمی چیست؟

برومند توضیح داد: تغییر صندلی کشور حتی می تواند باعث بهبود رتبه کشور در شاخص های جهانی گردد و از این رو این رتبه ها اهمیت دارند.

سیاست وزارت علوم برای حرکت از آینده پژوهی انتها نامه ها به سمت حل مسائل کشور

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این نکته را می پذیریم و به همین دلیل سیاست این وزارتخانه سوق یافتن رساله ها و انتها نامه های تحصیلی از آینده پژوهی به سمت حل مسائل و نیازهای کشور شده است و برای این منظور به دنبال مکانیزم هایی برای ایجاد اعتبارات لازم و انگیزه هستیم.

وی تاکید نمود: البته که هر دو جنبه کار پژوهشی در کشور، به جای خود ارزشمند هستند و باید وجود داشته باشند.

انتهای پیغام/

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5173

به "فارس من، آنالیز نقش مقاله در ارتقاء رتبه اساتید، تغییر سیاست از کسب اعتبار جهانی به حل مشکل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، آنالیز نقش مقاله در ارتقاء رتبه اساتید، تغییر سیاست از کسب اعتبار جهانی به حل مشکل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید