طرز تهیه خورشت قیمه با سیب زمینی

به گزارش دَبی بلاگ، شاید برای خیلی از ما خوشمزه ترین خورش قیمه ای که خورده باشیم قیمه سیب زمینی نذری در ماه محرم باشد. اما خب گاهی شرایط به شکلی می گردد که ممکن است نتوانیم قیمه نذری بخوریم. اگر هوس یک خورشت قیمه جاافتاده و مجلسی را نموده اید ما دستور پخت آن را برایتان داریم. در این قسمت از آموزش آشپزی طرز تهیه خورشت قیمه را با تمام نکات مهم آن به شما یاد می دهیم.

طرز تهیه خورشت قیمه با سیب زمینی

خورشت قیمه یکی از غذای معروف ایرانی است که در کنار غذاهایی مثل قرمه سبزی، دیزی و کباب در تمام جهان نمادی از فرهنگ اصیل آشپزی ایرانی محسوب می گردد. قیمه در ایران چند نوع مختلف دارد و بعضی شهرها آن را به شیوه ای متفاوت و مخصوص به خود تهیه می نمایند. از معروف ترین انواع فیمه می توان به قیمه سیب زمینی، قیمه بادمجان و قیمه نثار قزوینی اشاره نمود.

قیمه در زبان ترکی به معنی گوشت تکه شده است که اشاره به تکه های گوشت خردشده در این خورش دارد. به همین دلیل در گذشته به هر غذایی که در آن از گوشت تکه شده استفاده می شده قیمه می گفتند.

  • چطور قیمه بادمجان درست کنیم؟
  • چطور خورش قورمه سبزی درست کنیم؟
  • چطور دیزی سنتی ایرانی درست کنیم؟

طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی با اینکه غذایی رسمی و مجلسی محسوب می گردد نسبتا ساده است. به همین دلیل قیمه در بسیاری از ایام خاص و مناسبت های مختلف مثل ماه های محرم و رمضان به عنوان غذای هیأتی یا نذری سرو می گردد.

یکی از طعم دهنده های این غذای خوشمزه، مانند بسیاری از دیگر غذاهای ایرانی، زعفران است که در کنار چند چاشنی خوشمزه دیگر مانند لیمو عمانی، گلاب و دارچین به این غذا عطر و طعم خاصی می دهد.

با توضیحاتی که دادیم احتمالا الان دیگر حتما هوس خورشت قیمه نموده اید! پس با خبرنگاران مگ همراه باشید تا طرز تهیه یک خورشت قیمه خوشمزه به سبک قیمه های نذری را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم (برای 4 نفر)

  • گوشت خورشتی: 300 گرم
  • لپه: 1 پیمانه
  • پیاز: 2 تا 3 عدد عظیم
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری سرپر
  • زعفران دم نموده: به میزان لازم
  • لیمو عمانی: 3 عدد
  • پرک لیمو عمانی: 2 قاشق غذاخوری
  • گلاب: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر هل: نوک قاشق چای خوری
  • چوب دارچین: 1 عدد
  • زردچوبه، ادویه کاری، فلفل سیاه، پودر دارچین و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه خورشت قیمه

1.

پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید. نیمی از پیاز را با مقداری روغن در قابلمه تفت دهید تا سبک گردد. سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله ادویه کاری، زرد چوبه، فلفل سیاه، پودر و چوب دارچین را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید تا آب گوشت کشیده گردد و به روغن بیفتد. حالا تا جایی که روی گوشت را آب بگیرد، به قابلمه آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید گوشت برای 2 تا 3 ساعت با در بسته و حرارت ملایم بپزد.

نکته: مقدار پودر دارچین و فلفل سیاه باید کمتر از ادویه های دیگر باشد، زیرا مقدار زیاد آن ها رنگ خورشت قیمه را تیره می نماید.

2.

لپه را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. لپه خیس خورده را با مقداری روغن و نمک تفت دهید، در ظرفی جداگانه آب تازه به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت کاملا بپزد.

3.

مابقی پیاز خردشده را در مقدار بیشتری روغن سرخ کنید تا کاملا طلائی گردد. سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب هم از بین برود.

4.

در اواسط زمانی که گوشت در حال پختن است لیمو عمانی را همراه مقداری از زعفران دم نموده به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید با هم بپزند.

نکته: برای دریافت تلخی لیمو عمانی باید آن ها را پیش از اضافه کردن به خورشت قیمه با چنگال سوراخ و به مدت یک ساعت در آب جوش خیس کنید. با این روش اگر لیمو عمانی باکیفیت باشد، به هیچ عنوان خورشت قیمه را تلخ نخواهد کرد. اما اگر لیمو عمانی بی کیفیت باشد در هر حال خورشت شما تلخ خواهد شد. پس در انتخاب و خرید لیمو عمانی دقت کنید.

5.

بعد از پختن لپه ها، آن ها را آبکش کنید و روی آن ها آب بگیرید. زمانی که گوشت قیمه کاملا پخت چوب های دارچین را از خورشت خارج و رب و پیاز را همراه لپه پخته شده به آن اضافه کنید.

مواد خورشت را با هم مخلوط کنید. در این مرحله خورشت باید غلیظ باشد. پس با احتیاط به آن آب جوش اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسید. در خورشت را ببندید و با حرارت خیلی کم اجازه دهید تا جا بیفتد و روغن بیندازد.

6.

بعد از نیم ساعت که خورشت قیمه به روغن افتاد، پرک لیمو عمانی، پودر هل، گلاب و مابقی زعفران را به آن اضافه و میزان نمک غذا را تنظیم کنید.

7.

20 دقیقه زمان بدهید تا پرک های لیمو عمانی ترشی خود را به خورشت بدهند. پس از این مرحله خوشت قیمه جا افتاده و آماده سرو است.

8.

می توانید سیب زمینی را به شکل خلالی یا هر شکل دیگری که می پسندید سرخ و در کنار خورشت قیمه سرو کنید تا غذای شما جذاب تر و خوشمزه تر گردد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11464

به "طرز تهیه خورشت قیمه با سیب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت قیمه با سیب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید