شیاپارلی امروز در مریخ فرود می آید

به گزارش دَبی بلاگ، سازمان فضایی اروپا در حال آماده سازی برای فرود آوردن یک کاوشگر در سطح سیاره سرخ است.

شیاپارلی امروز در مریخ فرود می آید

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، ربات شیاپارلی امروز(چهارشنبه) ماموریت خطرناک فرود بر سطح مریخ را پس از 500 میلیون کیلومتر سفر از زمین شروع خواهد نمود.

این فرودگر دیسک مانند 577 کیلوگرمی که قرار است فناوری ها را برای کاوشگر گران قیمت بعدی خود در سال 2020 آزمایش کند، در حدود ساعت 15 به وقت گرینویچ با سرعت نزدیک به 21 هزار کیلومتر در ساعت به سمت سطح مریخ سقوط خواهد نمود.

این فرودگر از یک چترنجات و رانشگر برای کاهش سرعت و فرود روی سطح سیاره در شش دقیقه بعد استفاده خواهد نمود.

این کاوشگر در زمان فرود خود صداهای با فرکانس فوق العاده بالا فراوری می نماید که یک تلسکوپ رادیویی هندی آن ها را دریافت نموده و به تیم کنترل در آلمان منتقل خواهد نمود. اگر تاسیسات هند بتواند صدای شیاپارلی را تا یک ساعت پس از زمان مقرر بشنود، به معنی فرود ایمن آن روی سیاره مریخ است.

شیاپارلی تنها یک نمونه نمایشی است که تا چند روز به کار خود ادامه داده و سپس با اتمام شارژ باتری هایش، از کار خواهد افتاد.

این فضاپیما نام خود را جیووانی شیاپارلی، ستاره شناس ایتالیایی گرفته که در سال 1877 کار نقشه برداری از توپوگرافی مریخ را شروع کرد و به کشف کانال های سیاره سرخ منجر شد.

شیاپارلی بخشی از یک برنامه مشترک بین روسیه و اروپا به نام اگزومارس است که به آنالیز علائم گذشته و حال حیات در سطح مریخ خواهد پرداخت. این دومین کوشش اروپا برای فرود آوردن یک فضاپیما در سطح سیاره سرخ است. پیش از این در سال 2003، انگلیس فضاپیمای بیگل 2 را از فضاپیمای مارس اکسپرس به سطح مریخ فرستاده بود اما از آنجایی که این کاوشگر پیروز به باز کردن پنل های خورشیدی خود در زمان فرود نشده بود، ماموریت مغلوب شد.

با فرود این کاوشگر، فضاپیمای حامل آن یعنی مدارگرد ردیاب گاز در مدار مریخ جا گرفته و به آنالیز گاز متان، بخار آب و دی اکسید نیتروژن در جو این سیاره خواهد پرداخت.

فرود بر روی نزدیکترین همسایه زمین در فاصله 56 میلیون کیلومتری بسیار سخت است و بسیاری از کوشش های روسیه و ناسا را با شکست روبرو نموده است.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4769

به "شیاپارلی امروز در مریخ فرود می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیاپارلی امروز در مریخ فرود می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید