شهرک مرزی پارس آباد به شکل خصوصی راه اندازی می شود

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران/اردبیل رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: شهرک صنعتی مرزی پارس آباد به شکل خصوصی راه اندازی خواهد شد و اتاق بازرگانی متولی این امر است.

شهرک مرزی پارس آباد به شکل خصوصی راه اندازی می شود

حسین پیرموذن امروز 23 بهمن در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: بخش خصوصی در سال های اخیر با تحمل همه فشارها و سختی تحریم با صبر و استقامت در صحنه حضور داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به پروژه احداث شهرک صنعتی مشترک مرزی بین ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: در چهار ماه گذشته اتاق اردبیل متولی و پیشنهاد دهنده راه اندازی شهرک صنعتی مشترک و مرزی است تا در این شرایط سخت تحریم ها اسباب رونق تبادلات مرزی با تدبیری شایسته فراهم آید.

پیرموذن به دو مشکل در جهت رونق تجارت ایران و آذربایجان اشاره و شرح داد: با هدف به حداقل رساندن آثار تحریم ها و همچنین راه اندازی خط ریلی ایران - آذربایجان و انتقال دو میلیون تن بار در طول سال بین دو کشور از بین سه استان آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل هیئت دولت اردبیل را به عنوان استان متولی راه اندازی این شهرم انتخاب کرد.

وی گفت: در هفته های اخیر ما فرایند این کار را از طریق وزارت صمت پیگیری کردیم تا بسترهای لازم برای احداث این شهرک مرزی فراهم آید و هر دو طرف به تعهدات خود عمل کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل بیان نمود: بهترین نقطه که برای اتصال خط ریلی اردبیل به آذربایجان و راه اندازی این شهرک مرزی در نظر گرفته شده پارس آباد است که در ماه های آینده بعد از انجام مراحل قانونی در امضای تفاهمنامه با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان این پروژه کلنگ زنی خواهد شد.

پیرموذن اضافه کرد: مالکیت این شهرک با بخش خصوصی خواهد بود تا به دور از بروکراسی اداری و دولتی این شهرک با موضوع بخش خصوصی راه اندازی شود و ما بتوانیم مقدمات توسعه مبادلات مرزی را بین ایران و آذربایجان مهیا کنیم.

وی از اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خواست؛ تا پیشنهادات خود را در ارتباط با راه اندازی این شهرک مرزی ظرف 48 ساعت آینده ارائه کنند تا به شکل کامل و از طریق وزارت صمت مسایل و موضوعات مطرح شده پیگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با ابراز خرسندی از پیوستن افتخاری ایران به اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: ما اخیرا به این اتحادیه پیوسته ایم و شایسته است با رفع موانع سیستم بانکی امکان صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی بیشتر از استان اردبیل به کشورهای اتحادیه اوراسیا فراهم آمده و تراز تجاری کشورمان مثبت باشد.

سیستم بانکی بازگشت ارز صادرکنندگان را تضمین کند

پیرموذن در بخش دیگری از سخنان خود از اتحادیه ارواسیا به عنوان فرصتی استثنائی در ورود تجار ایرانی به بازارهای جهانی و بین المللی خبر داد و گفت: در کنار بازبینی ارزش کالاهای صادراتی بهتر است بانک مرکزی سیستم بانکی را در خارج از ایران تضمین کند تا ارز حاصل از صادرات به کشورمان بازشود.

وی گفت: به دلیل نقص سیستم بانکی و مشکل به وجود آمده در پیمان سپاری سیب زمینی ما به جای صادرات در انبارها فاسد می شود ولی صادرکننده ما به دلیل مسائل و موانع بازگشت ارز حاصل از صادرات علاقه ای به صادرات سیب زمینی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: جای تعجب اینجاست که بانک ملی شعبه آذربایجان نیز قادر نیست پول صادرکنندگان ما را برگرداند و به شکل اساسی بانک مرکزی نسبت به رفع این مشکل که گریبانگیر صادرکنندگان است باید اقدام کند.

پیرموذن ادامه داد: بخش خصوصی با توجه به افزایش دستمزدها، مالیات و بیمه که تا 60 درصد در سال آینده افزایش می یابد به جد با مسائل روبروست و واجدهای تولیدکننده آرام آرام به سمت تعطیلی کشیده خواهند شد.

وی با قدردانی از جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات متقاضیان این بخش از بانک های عامل در عدم همراهی حوزه صنعت و پرداخت تسهیلات به آنها انتقاد کرد و گفت: بانک های عامل سهم اندکی را از محل تبصره 18 برای صنعتگران پرداخت کردند که این امر باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگاران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: اخیرا نشستی را با مدیران بانک سپه داشتیم و از آنها خواستیم تا بخشنامه قبلی را ملغی و براساس بخشنامه جدید پرداخت تسهیلات را با شکل مناسب بازپرداخت 6 ماهه و یکساله به صنعتگران ارائه کنند تا آنها توان بازپرداخت را داشته باشند.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5475

به "شهرک مرزی پارس آباد به شکل خصوصی راه اندازی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرک مرزی پارس آباد به شکل خصوصی راه اندازی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید