سقف عرشه فولادی، سقفی با ورق های گالوانیزه

به گزارش دَبی بلاگ، یکی از فاکتورهای مهم در بخش صنعت ساختمان, حذف روش های سنتی و بالا بردن سرعت اجرای پروژه های ساخت و ساز است. یکی از المان هایی که باعث سرعت بخشیدن به عملیات ساخت می گردد سقف است. استفاده از روش های جدید ساخت سقف باعث کوتاه شدن زمان اتمام پروژه می گردد. امروزه اکثر مهندسین و سازندگان به سمت استفاده از روش های نوین ساختمان سازی گرایش پیدا نموده اند. سقف عرشه فولادی یکی از سقف های سبک در ساخت سازه است که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف عرشه فولادی، سقفی با ورق های گالوانیزه

سقف عرشه فولادی یا متال دک

سقف عرشه فولادی یا متال دک توسط ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار اجرا می گردد. اجرای این نوع سقف نیازی به قالب بندی ندارد و ورق های فولادی که بر روی تیرها تکیه نموده اند نقش قالب را ایفا می نمایند. قالب بندی سقف اصولا یکی از مسائل اجرایی سقف است که فرایند اجرای سقف را به تاخیر می اندازد. استفاده از سقف عرشه فولادی این مشکل را حل می نماید و مدت زمان اجرای سقف را کوتاه می نماید. در مقایسه با سقف های تیرچه بلوک, این نوع سقف وزن سبک تری دارد و سرعت اجرای آن بالاتر است. سقف عرشه فولادی از اجزای زیر تشکیل شده است:

ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه به شکل ذوزنقه ای شکل و در ضخامت 0/8 الی 1/2 میلی متر توسط دستگاه های مخصوص شکل داده می شوند. این ورق ها به روش نورد سرد در طرح های متنوع به فرم ذوزنقه ای شکل در می آیند. آجدار کردن این ورق های فولادی امری ضروریست زیرا این آج ها باعث ایجاد پیوستگی لازم بین بتن و ورق های فولادی می گردد.

فلاشینگ

فلاشینگ ها از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت 0/5 میلی متر میباشد. فلاشینگ در لبه سقف عرشه فولادی یا متال دک نصب می گردد و قبل از سفت شدن بتن به عنوان قالب عمل نموده و بعد از سفت شدن آن باعث پیوستگی و یکنواختی بتن می گردد و سقف را بعد از بتن ریزی زیباتر می نماید.

گل میخ

گل میخ ها نقش برش گیرها را ایفا می نمایند و رابط بین ورق گالوانیزه و بتن می باشند. آنها توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی به تیرهای سازه ای متصل می شوند.

آرماتور

در سقف عرشه فولادی به منظور جلوگیری از ترک خوردن بتن از شبکه میلگرد حرارتی استفاده می گردد. اغلب برای بالا بردن سرعت اجرای سقف از مش آماده میلگرد به جای آرماتوربندی استفاده می گردد.

بتن

بعد از اتصال میلگردها عملیات بتن ریزی آغاز شده و عملیات مسطح سازی نهایی صورت می گیرد.

مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی

  • استفاده از سقف عرشه فولادی تاثیر بسزایی در سبک سازی سازه ایفا می نماید.
  • وزن این نوع سقف بسیار سبک است و حمل و دپوی ورق های گالوانیزه نیز آسان می باشد.
  • اجرای سقف عرشه فولادی ارزان و مقرون بصرفه می باشد.
  • در اجرای این نوع سقف قالب بندی, تیرهای فرعی و میلگردهای کششی حذف می شوند و نیازی به استفاده از آنها نیست.
  • سقف متال دک جایگزینی مناسب برای سقف های تیرچه بلوکی و سنتی است.
  • در اجرای این نوع سقف امکان سقف گذاری و بتن ریزی در کلیه طبقات به طور همزمان امکان پذیر است که این امر زمان اجرای پروژه ساخت را کوتاه تر نموده و هزینه های آن را کاهش می دهد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: ساختمانچی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4115

به "سقف عرشه فولادی، سقفی با ورق های گالوانیزه" امتیاز دهید

1 کاربر به "سقف عرشه فولادی، سقفی با ورق های گالوانیزه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف عرشه فولادی، سقفی با ورق های گالوانیزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید