سازمان ملل: کنفرانس گفت و گوی ملی لیبی در زمانی دیگر برگزار می گردد

به گزارش دَبی بلاگ، تهران - خبرنگاران -غسان سلامه نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه ای گفت که زمان کنفرانس گفت و گوی ملی این کشور تا فراهم شدن شرایط لازم از تاریخ 14 تا 16 آوریل (25 تا 27 فروردین) به وقتی دیگر موکول می گردد.

سازمان ملل: کنفرانس گفت و گوی ملی لیبی در زمانی دیگر برگزار می گردد

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری راشا تودی، سلامه در این بیانیه گفت: همه ما از شروع مجدد درگیری ها درلیبی غافلگیر شدیم ولی با این حال اصرار داریم تا کنفرانس گفت و گوی ملی را در نزدیک ترین زمان ممکن و با حضور همه طرف ها برگزارکنیم.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که برگزاری موفقیت آمیز این کنفرانس به عواملی بستگی دارد که در شرایط کنونی این عوامل مهیا نیست.

نماینده ویژه سازمان ملل اعلام نمود که در طول یک سال و نیم گذشته، به وسیله مشورت های اجرا شده با تمامی گروه ها و جریان ها، شرایط لازم جهت رسیدن به یک راهکار سیاسی برای برون رفت از بحران لیبی و بازگشت حاکمیت یکپارچه و وحدت به دست آمده بود تا اینکه شروع درگیری ها و بحران اخیر شرایط را پیچیده کرد.

سلامه با اشاره به اینکه هدف از برگزاری کنفرانس گفت و گوی ملی تقسیم پست های سیاسی نبوده گفت: ما راهکار هایی عملی دراختیار داریم که باید در میز مذاکره مورد بحث و گفت و گو قرار گیرد و بدین منظور تمامی افراد مرتبط با بحران را به کنفرانس گفت و گوی ملی دعوت کردیم تا با دریافت تصمیم نهایی، کشور به سمت حل و فصل مناقشات حرکت کند.

وی اضافه کرد: همه چیز برای برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس مهیا بود که آتش جنگ بار دیگر در لیبی شعله ور شد، جنگی که تهدید کننده روند سیاسی و امیدها برای برون رفت از بحران در این کشور است.

سلامه گفت: پس از ماجراهای اخیر تصمیم گرفتیم تا صبورانه و به دور از فضاهای هیجانی با این حادثه برخورد کنیم تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن این فرصت تاریخی اوضاع به سمت بدتر شدن حرکت نکند.

سلامه تاکید نمود که صبوری سازمان ملل به معنای بی توجهی به تعهدات این نهاد در مقابل ملت و جریان های حامی گفت و گو نبوده و این سازمان در کوشش است تا در نزدیک ترین زمان کنفرانس گفت و گوی ملی برگزار و پس از آن یک دولت یکپارچه و دموکراتیک در لیبی مستقر گردد.

پیشتر غسان سلامه فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی روز شنبه اعلام نموده بود که با وجود ناآرامی ها و درگیری های اخیر در لیبی، کنفرانس گفت وگوی ملی در زمان مقرر خود (25-27 فروردین) برگزار خواهد شد.

نماینده ویژه سازمان ملل همچنین تاکید نمود که کنفرانس گفت و گوی ملی قرار است در شهر غدامس لیبی به منظور رسیدن به یک چارچوب معین جهت برگزاری انتخابات به عنوان راهکاری برای خروج از بحران 8 ساله در این کشور برگزار گردد.

پنجشنبه گذشته، خلیفه حفتر ژنرال سابق ارتش لیبی در یک فایل صوتی به نظامیان تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس (پایتخت لیبی) را صادر کرد و از ساکنان این شهر خواست در برابر نیروهای نظامی او مقاومت نکنند.

این درگیریها روز آدینه و پس از درگیری شدید میان نیروهای تحت امر حفتر با نیروهای دولت وفاق ملی در 30 کیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسید.

با تشدید درگیری و تبادل آتش میان طرف های درگیر در لیبی، سازمان ملل برای آنالیز این موضوع جلسه اضطراری تشکیل داد.

پس از سقوط معمر القذافی دیکتاتور لیبی در سال 2011، لیبی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس، غرب کشور تشکیل شد که مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان نیز یک دولت موازی در شهر طبرق در شرق لیبی با حمایت مجلس نمایندگان به ریاست عقیله صالح و ژنرال حفتر فرمانده ارتش، اعلام موجودیت کرد.

شبک**خاورم*9469**1708

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 731

به "سازمان ملل: کنفرانس گفت و گوی ملی لیبی در زمانی دیگر برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل: کنفرانس گفت و گوی ملی لیبی در زمانی دیگر برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید