رهبر اپوزیسیون ترکیه از اردوغان خواست به نامه ترامپ پاسخی درخور بدهد

به گزارش دَبی بلاگ، رهبر حزب جمهوری خواه خلق اصلی ترین حزب اپوزیسیون دولت ترکیه در انتقاد از مواضع رئیس جمهور این کشور در قبال نامه تند دونالد ترامپ، خواستار دفاع از شأن ملت ترکیه و جواب دادن به این نامه شده است.

رهبر اپوزیسیون ترکیه از اردوغان خواست به نامه ترامپ پاسخی درخور بدهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ادبیات غیر دیپلماتیک و تند نامه هفدهم مهرماه رئیس جمهور آمریکا خطاب به همتای ترکیه ای همچنان خبرساز است و در تازه ترین اظهارنظرها در این باره، رهبر مهم ترین حزب اپوزیسیون ترکیه خواستار لغو سفر آینده رجب طیب اردوغان به واشنگتن شده و از او به دلیل پاسخ ندادن به این نامه و دفاع نکردن از شان ملت ترکیه به شدت انتقاد کرده است.

بنا بر نوشته روزنامه جمهوریت، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در اظهاراتی از سفر آینده اردوغان رئیس جمهور این کشور به واشنگتن به منظور دیدار با همتای آمریکایی به شدت انتقاد کرد و لغو این سفر را خواستار شد.

کمال قلیچ دار اوغلو در توضیچ چرایی لزوم لغو این سفر به نامه 9 اکتبر (17 مهر) دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خطاب به اردوغان اشاره کرد. نامه تندی که تقریبا همزمان با آغاز عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه ارسال شده بود.

رئیس جمهور آمریکا در آن نامه خطاب به اردوغان نوشته بود: بیا با هم یک معامله خوب کنیم! تو نمی خواهی مسئول کشتار هزاران نفر باشی و من هم نمی خواهم مسئول نابود کردن اقتصاد ترکیه باشم - [لازم باشد] این کار را می کنم. قبلا قدری از طعمش را در ارتباط با کشیش [اندرو] برانسون چشیده ای.

بخش جنجالی نامه رئیس جمهور آمریکا خطاب به همتای ترکیه ای او قسمت پایانی آن بود که در آن نوشته بود: اگر این کار را به طرز درست و انسانی انجام دهی، تاریخ نگاه خوبی به تو خواهد داشت. اما اگر چیزهای خوبی اتفاق نیافتد، تا همیشه به تو به چشم یک شیطان نگاه می کند. سرسخت نباش. احمق نباش.

رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در رد این نامه و مواضع اردوغان در قبال آن گفت: شما باید بنشینید و آن نامه را به روشی که از شکوه و شان ملت ترکیه حفاظت کند، جواب بدهید.

کمال قلیچ دار اوغلو ادامه داد: دادن پاسخ نامه در چارچوب قواعد دیپلماتیک خواهد بود اما شما باید به او (ترامپ) جوابی که شایسته آن است، بدهید اما انگار شما در عوض این نامه می خواهید به ایالات متحده بروید؟ این کاملا مهمل است. او قطعا نباید (به آمریکا) برود.

وی درباره تحریم های آمریکا علیه ترکیه به بهانه عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه مدعی شد: تحریم ایالات متحده علیه ترکیه، به نفع اردوغان خواهد بود چرا که اردوغان ایالات متحده را مقصر بحران جاری اقتصادی (ترکیه) خواهد دانست.

در روزهای اخیر رسانه های ترکیه ای از احتمال سفر اردوغان به واشنگتن برای دیدار با ترامپ خبر دادند اما آنها به تاریخ دقیق درباره این سفر اشاره نکردند.

اظهارات قلیچ دار اوغلو در شرایطی مطرح شده که پیش از این رئیس جمهور ترکیه در واکنش به لحن نامه ترامپ گفته بود: ما این بی احترامی را فراموش نمی کنیم. این برای ما اولویت نیست، اما وقتی زمانش برسد، می خواهیم بدانند که اقدامات لازم را انجام خواهیم داد (جزئیات بیشتر).

ق

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3782

به "رهبر اپوزیسیون ترکیه از اردوغان خواست به نامه ترامپ پاسخی درخور بدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبر اپوزیسیون ترکیه از اردوغان خواست به نامه ترامپ پاسخی درخور بدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید