راهکار هایی فوق العاده برای درمان وسواس کرونا

به گزارش دَبی بلاگ، باشگاه خبرنگاران/ نگرانی از ابتلا به کرونا امری طبیعی است، اما زمانی که این نگرانی تبدیل به اضطراب وسواس گونه گردد می تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

راهکار هایی فوق العاده برای درمان وسواس کرونا

همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور های مختلف در سراسر دنیا از جمله ایران، بعضی از مردم با علائم وسواس گونه، شرایط حادتری را در زندگی، روابط و ارتباطات خود تجربه می نمایند.

نگرانی از ابتلا خود، نزدیکان و فرزندان به ویروس کرونا، امری طبیعی است، اما زمانی که این نگرانی تبدیل به اضطراب وسواس گونه می گردد و در شرایطی که بحران طولانی مدت امکان دارد که عوارضی را در دراز مدت به همراه داشته باشد.

در این شرایط افرادی که به خصوص اختلال اضطرابی یا اختلال وسواسی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند، اگر استرس خود را مدیریت ننمایند، ممکن است نشانه های استرس و وسواس شان تشدید گردد یا بازگشت پیدا کند.

دکتر حافظ باجغلی روانپزشک درباره تشخیص مرز وسواس و رفتار طبیعی در مقابله با کرونا، گفت: هنوز مرز مشخصی بین وسواس و رفتار طبیعی وجود دارد؛ این مرز، فراتر رفتن از توصیه های بهداشتی است که آدم های وسواسی معمولا وسوسه آن را دارند.

توصیه این روانپزشک به بیماران وسواسی این است که بر وسوسه فراتر رفتن از توصیه ها غلبه نمایند یا برای خود محدودیت هایی بگذارند و اجازه بدهند اضطراب شان بیشتر گردد، اما به این اضطراب اهمیت ندهند.

باجغلی گفت: در شرایط فعلی به بیمار وسواسی توصیه می کنم شستن دست را به زمان خوراکی خوردن یا دست به صورت زدن محدود کند.

او ادامه داد: یکی از مسائل افراد دچار وسواس این است که نمی توانند با واقعیت عدم قطعیت کنار بیایند و می خواهند همه چیز را تحت کنترل داشته باشند.

تنها عامل مرگ و میر کرونا نیست

این روانپزشک اضافه کرد: مساله این است که همه ما در زندگی با دنیایی از احتمال های غیرقابل پیش بینی روبرو هستیم و باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تنها عامل مرگ و میر کرونا نیست.

باجغلی اضافه کرد: یکی از نگرانی هایی که این روز ها بعضی مادران دارند بغل کردن فرزندان خودشان است.

خودمان را از زندگی عادی محروم نکنیم

او با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی تعریف رعایت نکات بهداشتی عوض شده، گفت: ما باید مراقب باشیم که خیلی به سمت وسواس نرویم، نبایدخود را از موهبت روابط انسانی محروم کنیم.

این روانپزشک اضافه کرد: کسانی که در رعایت موارد بهداشتی خیلی سختگیری می نمایند، در واقع مسائل روانشناختی را جدی نمی گیرند.

باجغلی ادامه داد: ما باید به همه جنبه های این شرایط بحرانی نگاه کنیم و بدانیم اگر حواسمان نباشد، وارد بحران تنهایی، اضطراب و اختلال روان می شویم.

او اضافه کرد: در حال حاضر ما از دست دادن، بغل کردن، بوسیدن و روابط نزدیک انسانی محروم و با تشدید ترس از دست دادن عزیزان خود روبرو شده ایم.

کرونا باعث شد قدر روابطمان را بیشتر بدانیم

این روانپزشک اضافه کرد: احتمالا این ترس و محدودیت ها باعث شده قدر نزدیکان خود و روابط انسانی را بیشتر بدانیم.

باجغلی اضافه کرد: آنچه می تواند در زمان درگیری با این بحران ما را پخته کند، این است که یاد بگیریم انعطاف پذیری شناختی خود را بیشتر کنیم.

این روانپزشک اعلام کرد: ما باید در عین اینکه اصول بهداشتی را رعایت می کنیم، زندگی عادی داشته باشیم، این تجربه یاری مان می نماید در روبروه با مسائل بعدی زندگی خود را نبازیم.

باجغلی گفت: این روزها، پیدا کردن تفریح های خانگی لذت بخش مثل تماشای فیلم و سریال و خواندن کتاب تا حد زیادی به ما یاری می نماید.

او در سرانجام یادآوری کرد: حالا که خیلی از ما مجبوریم در خانه بمانیم، باید راه های جدید لذت بردن از زندگی ومعنا بخشیدن به آن را پیدا کنیم و به گونه ای با تنهایی خود روبرو شویم که استرس مان کمتر گردد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7384

به "راهکار هایی فوق العاده برای درمان وسواس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکار هایی فوق العاده برای درمان وسواس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید