دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخوانند؛ صفر تا صد نوشتن یک پروپوزال ارشد و دکتری، مراقب مطالب کپی خاتمه نامه ها باشید

به گزارش دَبی بلاگ، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراحل تدوین یک پروپوزال ارشد و دکتری و ارائه سرانجام نامه را تشریح کرد.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخوانند؛ صفر تا صد نوشتن یک پروپوزال ارشد و دکتری، مراقب مطالب کپی خاتمه نامه ها باشید

وحید احمدی مشاور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس، در گفت وگو با خبرنگار، درباره پروپوزال انتها نامه های دکترا و فوق لیسانس اظهار کرد: منظور از پروپوزال یا پیشنهاد طرح تحقیقاتی این است که یک محقق، چه دانشجوی کارشناسی ارشد و چه دانشجوی دکترا بعد از یک یا 2 سال می خواهد به چه دستاوردی برسد و چه خروجی و فرآیندی را دنبال می نماید؛ یعنی بتواند هدف از این طرح تحقیقاتی را تعریف کند.

وی اضافه نمود: دانشجو باید از قبل پیشینه تحقیق را آنالیز نموده باشد و سپس به تعریف و تبیین مسئله به همراه هدف آن بپردازد تا موضوع به صورت علمی مطرح گردد.

احمدی اعلام کرد: تعریف موضوع شامل این است که طرح از لحاظ مبانی نظری چگونه است؟ چه ابزار آزمایشگاهی و تحقیقاتی برای انجام کار مورد احتیاج است؟ و در نهایت روش تحقیق و چالش ها در آن حوزه تعیین شوند.

وی اضافه نمود: به طور مثال اگر عنوان طرح مربوط به محیط زیست باشد، ساخت یک دستگاه و اگر به علوم انسانی مرتبط باشد یک پدیده اجتماعی آنالیز می گردد؛ بنابراین باید درباره اینکه آیا این موضوع قبلا کار شده است یا خیر، کار هایی که در داخل اجرا شده است و اینکه نهایتا به چه چیزی می خواهیم برسیم و خلا هایی که در این حوزه وجود دارد باید آنالیز و تحقیق گردد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در یک طرح تحقیقاتی آنالیز خلا ها و چالش هایی که وجود دارد و اینکه پروژه چه دستاوردی برای برطرف این خلا ها خواهد داشت، مهم بوده و برای این منظور ابزاری مورد احتیاج است، همچنین باید نوآوری و خلاقیتی نسبت به سایر تحقیقات و پروژه باید در پروپوزال و انتها نامه لحاظ گردد.

: ثبت بیش از 23 هزار انتها نامه و پروپوزال در پایگاه ثبت ایرانداک

احمدی اظهار کرد: پس یک دانشجو یا محقق احتیاجمند این است که اولا موضوع برای خودش روشن باشد، دوم پیشینه تحقیق را آنالیز کند تا ببیند دیگران چه کار هایی در این زمینه انجام داده اند، سوم چالش ها و خلا هایی را که وجود دارد آنالیز کند و بگوید این پروژه چه خلا هایی را و به چه شکلی حل می نماید، چهارم چه ابزاری استفاده می نماید، پنجم دستاورد آن چه خواهد بود و ششم نوآوری که در این پروژه خواهد داشت چیست و در نهایت مجموعه اینها باید در نظر گرفته گردد؛ این ها نکاتی است که در یک پروپوزال یا پیشنهاد طرح تحقیقاتی کارشناسی ارشد یا دکترا باید به آن توجه گردد.

قسمت های اصلی یک پروپوزال چیست؟

وی درباره قسمت های اصلی پروپوزال اعلام کرد: قسمت اول تعریف مسئله است، دوم پیشینه تحقیق، سوم تئوری نظری و مبانی نظری و عملی مربوط به پروژه است که چه مفاهیم و اصطلاحاتی دارد و چه مبانی نظری در این حوزه وجود دارد، چهارم اینکه دستاورد های پروژه چه خواهد بود، پنجم چالش هایی که در این زمینه وجود دارد یا در فرآیند تحقیق ممکن است با آن روبرو شوند، ششم نوآوری را که در پروژه وجود دارد باید تعیین کند، هفتم منابع تحقیق که باید به آن افزود، تعیین شوند.

چطور می توان یک پروپوزال خوب نوشت؟

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: اگر 6-5 محور اصلی درباره نوشتن پروپوزال که تعریف شد به درستی و با دقت انجام شوند و کوتاهی و سهل انگاری در آن صورت نگیرد می توان یک پروپوزال خوب و قابل ارائه نوشت.

احمدی درباره لزوم داشتن مطالعه دقیق در نوشتن پروپوزال اظهار کرد: در بسیاری از موارد مشاهده می گردد یک دانشجو پروژه ای را تعریف نموده است، ولی آنالیز دقیقی بر روی مبانی نظری و تجربی آن و اینکه چه کار هایی باید صورت بگیرد انجام نشده است، دانشجو باید بر روی مفاهیم اصلی مسلط گردد؛ در حالی که صرفا موضوعی را طرح نموده است ولی این مسائل کاملا تعیین نیست.

وی اضافه نمود: دانشجو برای دستیابی به این موارد باید روش تحقیق را تعیین کند؛ یعنی هنگامی که موضوعی را طرح می نماید، چگونگی انجام این کار تحقیقاتی، ابزار و روش های مورد احتیاج و مطالعه پیشینه تحقیقاتی باید به خوبی تعیین شوند، این موارد در واقع نکاتی است که حتما باید به آن توجه کرد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشجویان برای داشتن یک پروپوزال خوب باید منابع قدیمی و جدید را آنالیز نمایند و نه اینکه چند منبعی که ممکن است مرتبط هم نباشند؛ درواقع منابع مرتبط جدید و قدیم باید با هم آنالیز شوند؛ بنابراین آنالیز منابع در این حوزه کار بسیار مهمی است که گاهی دانشجو یا کارشناس ممکن است به آن دقت نکند.

احمدی اعلام کرد: نکته خیلی کلیدی در نوشتن یک پروپوزال اینکه نوآوری که قرار است این طرح داشته باشد و خلا هایی که میخواهد برطرف کند تعیین شوند. بنابراین اگر به آنالیز پیشینه تحقیق، مبانی نظری و آنالیز نوآوری و روش های تحقیق توجه گردد دانشجو می تواند پروژه و پیشنهاد تحقیق قابل قبولی را داشته باشد.

چه کنیم تا پروپوزال کپی نباشد؟

وی درباره راه چاره های مورد استفاده در نوشتن پروپوزال برای پیشگیری از کپی بودن، گفت: یکی از راه ها برای پیشگیری از کپی بودن پروپوزال این است که دانشجویان حتما جستجوی قوی در اینترنت و در مجموعه ایرانداک داشته باشند؛ در این حالت باید آنالیز نمایند که آیا دیگران این موضوع را تا چد انجام داده اند و اگر کار هایی از قبل اجرا شده باید این پروژه مکمل آن ها باشد، همچنین همپوشانی با آنها نداشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار کرد: خوشبختانه در آیین نامه هایی که قبلا تنظیم و در حال حاضر ابلاغ شده و ساری و جاری است، اجباری است که دانشجویان باید در ایرانداک جستجو انجام دهند تا پروپوزالی که ارائه می دهند کپی نباشد.

احمدی گفت: گزارشات بسیاری را داشتیم که بیان می کردند بعضی از انتها نامه ها 70 تا 80 درصد همپوشانی داشتند؛ یعنی تعیین بود که یا با دقت جستجو نشده است یا اگر جستجو نموده اند دقت لازم صورت نگرفته و بسیاری از مطالب کپی برداری شده است و این امر باعث می گردد کار تکراری باشد؛ بنابراین توصیه می گردد اساتید راهنما، مشاور و داورانی که می خواهند آن را تایید نمایند حتما این طرح ها را مطالعه نمایند، زیرا مسئولیت مشترک دارند.

وی اظهار کرد: جستجو کردن برای نوشتن یک پروپوزال شامل چند مرحله می گردد؛ یکی اینکه خود دانشجو باید این دقت را داشته باشد که جستجو کند و ببیند پیشینه تحقیق تکراری نباشد، دوم 2 استاد راهنما و مشاوران نیزحتما دقت کافی داشته باشند و سوم مجموعه داورانی که در هیئت داوری می آیند باید دقت نمایند همچنین دفاتر پژوهشی دانشگاه هم تاکید داشته باشند که این جستجو ها اجرا شده باشد.

: بزرگترین آفت در تحصیلات تکمیلی/ وقتی انتها نامه فروشی آبروی آموزش عالی را می برد

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه نمود: در آنالیز پروپوزال در یک مرحله استاد راهنما و مشاور باید آن را بخوانند و در گروه ها تصویب گردد و مرحله بعدی این است که داوران در جلسات تصویب انتها نامه و تصویب پروپوزال آن را آنالیز می نمایند و تاکید بر این است که داوران داخلی و خارجی با دقت این جستجو را بخواهند یا خودشان جستجو نمایند که انتها نامه تکراری نباشد.

احمدی اعلام کرد: بیشترین و بهترین منابع برای مقالات گوگل اسکالر است، علاوه بر این سایت های مجموعه ایرانداک که برای منابع تحقیقاتی داخل کشور است، سایت های دانشگاه های مختلف که بسیاری از انتها نامه ها را دارند منابع در دسترس دانشجویان هستند و دانشجویان می توانند در آن ها جستجو نمایند تا کپی صورت نگیرد یا عنوان تکراری نباشد.

چه تعداد اساتید بر روی پروپوزال نظر می دهند؟

وی اظهار کرد: در دانشگاه ابتدا استاد راهنما و مشاور هستند که باید نظر بدهند و انتها نامه را در گروه دانشگاه بارگذاری و در گروه استادان آن را به اصطلاح چکش کاری نمایند و نظر دهند و مرحله بعد در دانشگاه ها و مراکز پژوهش شورای تحصیلات تکمیلی است این شورا انتها نامه را آنالیز می نماید و نهایتا جلسه دفاع پروپوزال تشکیل می گردد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اضافه نمود: کارشناسی ارشد مانند مقطع دکترا دفاع پروپوزال ندارد و بعد از اینکه گروه تایید کرد به دانشکده می رود و کار های نهایی انجام می گردد؛ ولی مقطع دکترا بعد از اینکه در گروه تصویب شد به جلسه دفاع پروپوزال می رود که در آنجا هم داورانی از داخل و خارج دانشگاه هستند که در یک جلسه با حضور دانشجو، استاد راهنما، مشاوران و استاد داور مرحله تصویب پروپوزال انجام می گردد.

احمدی اعلام کرد: پس از تمام شدن انتها نامه مجدد جلسه دفاع از انتها نامه باید تشکیل گردد که در حال حاضر جزو آیین نامه ها ابلاغ شده است که دانشجویان باید بعد از تایید هم در ایرانداک جستجو داشته باشند که تکراری نباشد؛ زیرا ممکن است در همین فاصله که دانشجو مشغول به آماده کردن پروژه بوده است جای دیگری همان موضوع را تصویب نموده باشند.

وی گفت: یکی از ظرفیت های مهم دانشگاه ها انتها نامه های دانشجویی بوده و فرصت بسیار خوبی است و اگر از آن مراقبت کنیم می توانیم خروجی های بسیار ارزشمندی را برای جامعه علمی داشته باشیم که به درد جامعه و دانشجو بخورد؛ البته جامعه علمی هم باید این همت را داشته باشد و دانشجویی که این پروپوزال را تهیه می نماید با حوصله و دقت مراحل را دنبال کند؛ زیرا گاهی دیده می گردد که به علت از دست رفتن زمان یا یک مشکل خاص دانشجویان یک انتها نامه را با عجله انجام می دهند.

ظرفیت بالای پروژه های دانشجویی برای حل مسائل کشور

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در حال حاضر بعد از اینکه سال های زیادی توانستیم توفیقات علمی داشته باشیم می توانیم از آن ها استفاده کنیم و به سمتی برویم که اولا موضوعات علمی تکراری نباشند و موضوعات جدید ارزشمند باشند، دوم اینکه تا جای ممکن پایاین نامه ها کاربردی و ماموریت گرا باشند و به سمتی برویم که موضوعات انتها نامه ها مسئله ای را از جامعه در حوزه های مختلف حل نماید.

وی گفت: در حال حاضر در کشور جمعیتی حدود یک میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا داریم، یعنی سالانه حدود یک میلیون انتها نامه یا پروژه فراوری می گردد که اگر دقت و برنامه ریزی لحاظ گردد نتایج و دستاوردهای بسیار بزرگی برای جامعه و کشور به دنبال خواهد داشت.

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 762

به "دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخوانند؛ صفر تا صد نوشتن یک پروپوزال ارشد و دکتری، مراقب مطالب کپی خاتمه نامه ها باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخوانند؛ صفر تا صد نوشتن یک پروپوزال ارشد و دکتری، مراقب مطالب کپی خاتمه نامه ها باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید