خطر ترکیب مواد شیمیایی در کمین نظافت های خانگی ، به بهانه کرونا کار دست خودتان ندهید!

به گزارش دَبی بلاگ، با شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا مسمومیت های ناشی از ترکیب مواد شیمیایی مختلف و خطرات آن ها افزایش یافته و علم شیمی به خوبی این موضوع را تایید می کند.

خطر ترکیب مواد شیمیایی در کمین نظافت های خانگی ، به بهانه کرونا کار دست خودتان ندهید!

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، از آنجایی که کاربرد علوم مختلف در زندگی روزمره یکی از سوالات پرتکرار و همیشگی محصلان در کلاس های درس است بر آن شدیم تا بخشی از کاربرد های علوم گوناگون را به تفکیک مطرح کنیم. این قسمت شیمی و خطر ترکیب مواد شیمیایی!

مسمومیت ها در ایالات متحده در دوران شیوع بیماری کووید-19 به صورت چشمگیری افزایش یافته است. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مسمومیت ها در سه ماه اول سال 2020 نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش داشته است. 45550 مورد مسمومیت با مواد ضدعفونی و تمیزکننده گزارش شده است و تقریبا دو سوم از موارد مربوط به سفیدکننده ها و بقیه مربوط به مواد ضدعفونی کننده های غیرالکلی و ضدعفونی کننده های دست است. غالبا این مسائل زمانی ایجاد می شوند که افراد خواسته یا ناخواسته انواع مختلفی از مواد تمیزکننده را مخلوط می کنند.

ترکیب مواد ضدعفونی کار درستی نیست، اما برخی از افراد آن را انجام می دهند. در مدت شیوع کرونا اضطراب شدید درباره این موضوع و افزایش تلاش ها برای تمیز و ضدعفونی کردن همه وسایل اطراف نباید ما را از اهمیت درست استفاده کردن مواد شیمایی غافل کند، استفاده درست و مناسب از این مواد بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. اما صنایع شیمیایی می توانند به این امر کمک کنند. محصولات بیشماری وجود دارند تا سطوح و تجهیزات را برای بهداشتی نگه داشتن آن ها تمیز کرده، خطر بیماری ها را کاهش داده و به از بین بردن بوی نامطبوع کمک کند. برخی از این محصولات به توضیح زیر است:

سفیدکننده ها

سفیدکننده ها معمولا حاوی محلول آبی سدیم هیپوکلریت در غلظت های مختلف با مواد افزودنی مانند سورفاکتانت ها، عامل های ضدکف و رایحه ها هستند. سفیدکننده ها خورنده اند و می توانند به پوست و چشم ها آسیب زده و در صورت بلع کشنده باشند.

آمونیاک

آمونیاک ها (NH3) در یک محلول آبی با غلظت 5 تا 100درصد استفاده می شوند. به طور گسترده برای تمیزکردن شیشه، چینی و فولاد ضد زنگ و از بین بردن رسوبات چربی از وسایل استفاده می شوند. این ماده نیز خورنده و سمی است.

سدیم هیدروکسید

هیدروکسید سدیم جامد، سود سوزآور است و محلول های این ماده شیمیایی اساسی بطور گسترده برای از بین بردن رسوبات چربی در گاز ها و فاضلاب ها استفاده می شود. این ماده خورنده بوده و در صورت تماس یا استنشاق بخار آن می تواند به چشم یا پوست آسیب بزند.

هیدروکلرویک اسید، نیتریک اسید و فسفریک اسید

اسید ها مواد شیمیایی رایجی در تمیزکننده های خانگی نیستند، اما در مواد شیمیایی تجاری استفاده می شوند. با این حال، محلول دو یا چند اسید به شکل اسپری برای تمیزکردن حمام در بازار وجود دارد. آن ها هم خورنده و هم سمی هستند.

این موضوع همیشه مهم است که اطلاعات روی برچسب های این مواد شیمیایی را برای درک نحوه استفاده از آن ها بخوانید.

مشکل استفاده از این مواد چیست؟

با اینکه بسکمک از این مواد خورنده و سمی هستند، اگر جداگانه استفاده شوند در کار خود موثرند. اما اگر آن ها را مخلوط کنید (موضوعی که شرکت های خدمات اضطراری به مردم هشدار داده اند برای مقابله با کرونا چنین کاری نکنند) نه تنها تاثیر آن ها کاهش می یابد بلکه ممکن است منجر به پیامد های غم انگیزی شود.

شرکت های تولیدی محصولات شیمیایی معمولا مواد تشکیل دهنده آن ها را لیست کرده، خطرات و هشدار های ناشی از مخلوط کردن آن ها را برجسته می کند. با این وجود چندین مورد آسیب دیدگی شدید ناشی از مخلوط کردن این مواد در دوماه گذشته گزارش شده است.

نمونه های اخیر مسمومیت ناشی از ترکیب تمیزکننده ها اغلب با تولید گاز های سمی صورت گرفته و منجر به بستری و تلفات در بیمارستان ها شده است. در یک مورد، مدیر رستورانی در ایالات متحده، بعد استفاده از اسید قوی روی سطح بدون توجه و سهوا از یک محلول سفیدکننده برای تمیزی بیشتر سطح استفاده کرده و همین موضوع باعث آزاد شدن گاز کلر در یک فضای بسته و مرگ این فرد شده است. در خصوصی دیگر، خانمی در ایالات متحده هنگام تمیزکردن مواد غذایی با ترکیب سفیدکننده و سرکه دچار مسمومیت شدید تنفسی با گاز کلر، شده است.

شیمی در این موارد چه نقشی دارد؟

شیمی مخلوط کردن درست و مناسب پاک کننده های مختلف، اسیدها، آمونیاک، هیپوکلریت و هیدروکسید ها پیچیده است. بخشی از این مسائل مربوط به آزاد شدن گاز های سمی و گرمای زیاد است که ممکن است باعث پاره شدن یا سوختن ظرف شود. همچنین مسئله تجزیه وجود دارد که در استفاده عادی و قبل از هرگونه اختلاط غیرعمدی یا عمدی مواد تمیزکننده بطور خودبخوری اتفاق می افتد.

تجزیه سفیدکننده به شرایط نگهداری و استفاده از آن ها بستگی دارد. در نور آفتاب، گرما، تماس با فلزات کلرید های کلر بدون هیچ محرکی شیمیایی تجزیه می شوند. همچنین اگر سفیدکننده ها با محصولات حاوی الکل ترکیب شوند خطر تولید کلروفرم وجود دارد.

مخلوط کردن هیپوکلریت با آمونیاک باعث شکسته شدن هیپوکلریت برای تولید اسید هیپوکلروز و از این رو اسید هیدروکلریک می شود. پس از آن این ماده برای تولید بیشر گاز کلر با هیپوکلریت واکنش می دهد، اما واکنش بیشتر آن با آمونیاک کلرامین های (R2NCl) خورنده و سمی تولید می کند. بوی متمایز استخر ها نتیجه واکنش هیپوکلریت با ترکیبات نیتروژن دار موجود در عرق و ادرار برای تولید کلرامین های آلی فرار است.

ترکیب آمونیاک با هیپوکلریت سدیم باعث تولید هیدرازین (N2H4) که گاز سمی آن اشتعال پذیر و آسیب زننده است، می شود. خوشبختانه این واکنش کمتر در تمیزکننده های خانگی رخ می دهد، زیرا نیازمند مقدار زیادی آمونیاک و دما 125 درجه سیلسیوس است.

اگر سهوا موادشیمیایی را ترکیب کردیم باید چه کاری انجام دهیم؟

اولگل کازمینا، مدیر ایمنی دانشکده ها در کالج سلطنتی لندن توضیح می دهد که اولین نشانه های ناسازگاری بین محصولات تمیزکننده می تواند یک صدای فس فس، بخار، گرما یا تشکیل حباب باشد. اگر حجم مخلوط کم باشد، توصیه می شود با اضافه کردن مقدار زیادی آب آن را رقیق کنید. تهویه را زیاد کنید یا اگر ممکن است از مکان مربوطه برای جلوگیری از استنشاق بخار خارج شوید.

صبرکنید تا نشانه های هر واکنشی از بین رفته و مایع باقیمانده را با پوشیدن دستکش پاک کرده و مواد زاند را دور بریزید. اگر نشانه های واکنش هنوز وجود داشت آب بیشتری بریزید و سعی نکنید آن را با ماده شیمیایی دیگری خنثی کنید. با این حال، اگر مواد تمیزکننده در حجم بالایی با هم وارد واکنش شدند و دسترسی به مکان هایی مانند لوله های فاضلاب سخت بود توصیه های متفاوت تری وجود دارد.

رابرت گلر مدیر پزشکی مرکز سم جورجیا می گوید که توصیه اصلی تخلیه محل است. در صورتی که از انجام این کار اطمینان ندارید پنجره ها را باز کرده و دود را خارج کنید. با خدمات اورژانس تماس بگیرید و درصورت مشاهده نشانه های شدید به دنبال مراقبت های فوری باشید. در صورتیکه نشانه ها از بین نرفت باید اقدامات خاصی در خصوص ناحیه سمی صورت بگیرد.

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10172

به "خطر ترکیب مواد شیمیایی در کمین نظافت های خانگی ، به بهانه کرونا کار دست خودتان ندهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر ترکیب مواد شیمیایی در کمین نظافت های خانگی ، به بهانه کرونا کار دست خودتان ندهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید