خبرنگاران روسیه کاردار هلند را احضار کرد

به گزارش دَبی بلاگ، مسکو - خبرنگاران - روسیه به نشانه اعتراض به جاسوسی از وابسته نظامی سفارت این کشور در هلند، کاردار سفارت هلند در مسکو را احضار کرد.

خبرنگاران روسیه کاردار هلند را احضار کرد

به گزارش خبرنگاران، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای خاطرنشان کرد: دومینیک بکر کولینگ کاردار سفارت هلند در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد و در ارتباط با دستگاه استراق سمع در خودرو وابسته نظامی روسیه در هلند مراتب اعتراض مسکو به وی ابلاغ شد.

در بیانیه آمده است: به دیپلمات هلندی گوشزد شد که باید تدابیری برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث که مغایر با مفاد کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک است، بکار گرفته شود.

طرف روسی گفت که این گونه اقدامات غیردوستانه روابط دوجانبه را که بدون آن هم تنش آلود است پیچیده تر می کند.

روابط روسیه و هلند از سال 2014 و پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافربری مالزی که از هلند راهی به سمت کوالالامپور مالزی در حرکت بود و بر فراز منطقه ای در شرق اوکراین سرنگون شد پرتنش شده است و هلند روسیه را در سرنگونی این هواپیما مسئول می داند.

گفتنی است هواپیمای مسافربری بویینگ مالزی روز 17 جولای 2014 از مقصد آمستردام هلند هنگامی که از فراز شرق اوکراین و بخش تحت اختیار جدایی طلبان حامی روسیه عبور می کرد، بر فراز آسمان هدف حمله موشکی قرار گرفت که در اثر آن تمام سرنشینان و خدمه پرواز کشته شدند.

ماریا زاخارووا به تازگی از رویکرد هلند در مورد سرنگونی این هواپیما انتقاد کرد و تصمیم هلند برای شکایت از روسیه به دادگاه اروپایی حقوق بشر در پیوند با سقوط هواپیمای بویینگ خطوط هوایی مالزی بر فراز شرق اوکراین را ضربه ای دیگر به روابط روسیه و هلند خواند.

وی اضافه کرد: دولت هلند از همان ابتدای حادثه، در راستا متهم کردن یک جانبه روسیه در سرنگونی هواپیمای بویینگ پرواز МН17 قرار گرفت.

گفتنی است سرویس کل امنیت و اطلاعات هلند (AIVD) نیز فروردین ماه سال گذشته کشورهای روسیه و چین را به علت سرقت اطلاعات محرمانه و جاسوسی دیجیتال از هلند مورد اتهام قرارداد.

به گزارش هلند تایمز، سرویس اطلاعات این کشور در گزارش سالانه خود علاوه بر هشدار نسبت به افزایش تقویت جریان های افراطی و تندرو در هلند مطرح نمود، کشورهای روسیه و چین از طریق جاسوسی دیجیتالی درصدد کسب اطلاعات محرمانه دولت هلند در مورد فعالیت های ناتو و شرکت های فعال این کشور هستند.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11265

به "خبرنگاران روسیه کاردار هلند را احضار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه کاردار هلند را احضار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید