حفظ صندلی و شان وکلا در جامعه مانند قضات الزام قانونی دارد

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، شصت و ششمین سالروز استقلال کانون وکلا روز پنجشنبه با حضور لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، سیده حمیده زرآبادی و داود محمدی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، عبدالرحیم سمسارزاده رئیس شعبه چهار دادگاه عالی انتظامی قضات، بهمن طاهرخانی عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت معلم قزوین برگزار گردید.

حفظ صندلی و شان وکلا در جامعه مانند قضات الزام قانونی دارد

عبدالرحیم سمسارزاده رئیس شعبه 4 دادگاه انتظامی قضات دراین مراسم گفت:وکلای دادگستری و قضات از نظر کاری ادبیات مشترکی دارند و در این میان استقلال وکیل و قاضی وحفظ شان و صندلی انها الزامی است.

وی اعلام کرد: حق دفاع یک موضوع انسانی است و وکالت یک هنر و کار تخصصی و فنی محسوب می گردد که به نوعی معماری علم حقوق است و کسی که ادعا و حقی دارد و از نظر علمی توان اثبات و دفاع از ان را ندارد احتیاجمند یک نماینده و وکیلی است که متخصص و صاحب صلاحیت و دانش تخصصی است تا در محکمه از آن دفاع کند.

سمسارزاده یادآورشد: وکیل در احقاق حقوق مردم نقش بی بدیلی دارد البته متاسفانه در کشور ما مردم معمولا خود را بی احتیاج از وکیل می دانند چون هنوز صندلی آن در جامعه جا نیفتاده و تصور می گردد فقط افراد پردرآمد می توانند از وکیل برخوردار شوند درحالی که ما معاضدت قضایی و وکیل تسخیری داریم که افراد می توانند رایگان از خدمات مشاوره ای استفاده نمایند اما باید رویکرد ما استفاده از وکیل باشد و این کار را نهادینه کنیم.

رئیس شعبه چهار دادگاه عالی انتظامی قضات توضیح داد: بر خلاف آنچه گفته میگردد که وکیل در برابر قاضی است یا برعکس قاضی موافق حضور وکیل در محاکم نیست و باید تعامل ما بیشتر گردد و تجربه وکیل هم به گونه ای باشد که جنبه آموزشی داشته باشد.

وی اضافه نمود: وکالت اجباری باید در محاکم نهادینه گردد و انتظار داریم لایحه ای به مجلس برود تا دریافت وکیل اجباری گردد تا از اطاله دادرسی جلوگیری کرد.

سمسارزاده اظهارداشت: اگر وکیل مجرب و با تجربه و توانمند باشد کار را بری رسیدگی قاضی آسان و تسریع می نماید به همین دلیل بسیاری از قضات علاقمند هستند در پرونده ها وکیل حضور داشته باشد.

تخلف قضات بسیار محدود است

وی در ادامه اعلام کرد: ارزش استقلال وکیل بسیار مهم است و چون تخلف قضات زیاد نیست نباید در این زمینه نیز به بهانه برخورد با تعداد محدودی از قضات متخلف استقلال وکلا زیر سوال برود.

سمسارزاده یادآورشد: قضات باید به استقلال وکلا احترام بگذارند و حمایت لازم را انجام دهند و سازمانهای حمایتی هم پشتیبانی نمایند تا شان وکلا حفظ گردد و در این زمینه قانون نیز برای آنها شان قایل شده است.

در این مراسم از وکلای نمونه استان قزوین تجلیل شد.

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 400

به "حفظ صندلی و شان وکلا در جامعه مانند قضات الزام قانونی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ صندلی و شان وکلا در جامعه مانند قضات الزام قانونی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید