جنگ تمام عیار برای برطرف نابرابری و تبعیض در حوزه فولاد تا حصول نتیجه ادامه دارد

به گزارش دَبی بلاگ، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه معاونان این وزارتخانه وظیفه دارند، موانع صنایع مرتبط با این وزارتخانه را شناسایی و رفع نمایند، گفت: قوانین را باید به نفع توسعه کشور، حذف کنیم چراکه انعطاف پذیری در قوانین جزو اصول قانون است.

جنگ تمام عیار برای برطرف نابرابری و تبعیض در حوزه فولاد تا حصول نتیجه ادامه دارد

علیرضا رزم حسینی عصر دیروز (آدینه) در جریان سفر به تبریز در نشست شورای گفت وگوی آذربایجان شرقی، از واگذاری ستاد مدیریت صادرات ایران به جمهوری آذربایجان و ارمنستان به استان آذربایجان شرقی اطلاع داد و گفت: با این اقدام کوشش می کنیم تا توسعه صادرات و سرعت صادرات به این دو کشور که بازار عظیمی برای ایران و محل ترانزیت اقلام صادراتی است، افزایش یابد.

او خام فروشی را یکی از معضلات حوزه معادن کشور عنوان نمود و گفت: در حوزه معادن عقب افتادگی عظیمی در سطح ملی داریم، در اکتشافات، صنایع معدنی و صنایع پایین دستی و فرآوری آن، عقب افتادگی زیادی داریم و آذربایجان شرقی هم به عنوان قطب معدنی از این چرخه عقب افتاده است که باید جبران کنیم.

رزم حسینی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو سازمان توسعه ای ایدرو و ایمیدرو دارد که تحریم و بعضی از مسائل، این سازمان ها را غیبرطرفال نموده بود، اعلام کرد: این سازمان ها باید احیا شوند تا نقش توسعه ای خود را ایفا نمایند.

او، معدن نفلین سینیت در شهرستان سراب را از مهم ترین معادن کشور دانست و گفت: با قرارگاه خاتم و مدیرعامل ایمیدرو صحبت هایی داشتیم و قرار شد تا سریعاً کار شروع گردد که از دولت هم مجوز لازم سریعاً پیگیری خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تأکید بر اینکه در چهارچوب قانون، برطرف موانع تولید را پیگیری می کنیم ابراز داشت: مصوبات این ستاد برای برطرف موانع بسیار اهمیت دارد و همه نهادها ازجمله بانک ها موظف به عمل به مصوبات این ستاد هستند.

او با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس از حجم زیاد بروکراسی اداری موجود بر سر راه تولیدنمایندگان، اظهار کرد: من در روز رأی اعتماد دفترچه قوانین مزاحم را به نمایندگان ارائه کردم و انتظار دارم در یک حرکت انقلابی، قوانین مزاحم در مجلس حذف گردد. چرا باید ما به عنوان دستگاه مجوز دهنده از چندین دستگاه دیگر مجوز دریافت کنیم و اگر نکنیم، دیوان محاسبات به کار ما ایراد اساسی می گیرد و ما مجبور به اجرای قوانین هستیم. لذا معتقدم مجلس می تواند حجم بروکراسی را با حذف قوانین مزاحم، کاهش دهد.

رزم حسینی، با اشاره به اینکه معادن غیبرطرفال در کل کشور که حبس شده یا غیبرطرفال شده اند، مجوز آنها به زودی ابطال خواهد شد، توضیح داد: بیش از 11 هزار پهنه معدنی در کشور با این شرایط داریم که دوباره به مزایده گذاشته شده و فرصت جدید اشتغال ایجاد می گردد.

او با انتقاد از اینکه نابرابری و تبعیض مالی در حوزه فولاد وجود دارد ابراز داشت: برای اصلاح آن جنگ تمام عیار با رانت خواران داریم که رسانه هم دارند که بخشی از اقدامات را شروع کردیم و با مدد الهی و پشتیبانی مردم تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.

صادرات استان سال جاری 50 درصد افزایش یافته است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت بیش از پنج هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی در استان، گفت: 13 واحد خودروسازی کشور در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت بوده و بیش از 35 درصد قطعات مورجهانز خودرو نیز در این استان تولید می گردد.

محمدرضا پورمحمدی اعلام کرد: تبریز و آذربایجان پایتخت تولید شیرینی و شکلات در کشور بوده و محصولات تولیدی این استان به بیش از 80 کشور جهان صادر می گردد.

استاندار آذربایجان شرقی به ظرفیت های معدنی استان نیز اشاره نمود و ادامه داد: معادن غنی طلا، مس و انواع کانی های فلزی و غیرفلزی از دیگر قابلیت های ارزشمند استان است که متأسفانه آن چنان که بایدوشاید موردتوجه و بهره برداری در استان قرار نگرفته است.

پورمحمدی اظهار کرد: در سال های اخیر به رغم تمامی ناملایمات و فشارهای مالی، حتی یک واحد تولیدی در استان تعطیل نشده و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی نیز هیچ یک از نیروهای خود را تعدیل ننموده اند.

او با اشاره به رتبه دوم استان از لحاظ تعداد ایجاد و طرح های در دست اجرای تولیدی در کشور، گفت: البته مسائلی هم در حوزه تولید و صنعت وجود دارد که امیدواریم با همکاری ویژه دستگاه های مسئول و همراهی فعالان بخش خصوصی مرتفع گردد.

مسائل شهرک های صنعتی مانعی عظیم سر راه سرمایه گذار است

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز نیز در این نشست گفت: آذربایجان شرقی از استان های قدیمی در بحث تجارت و تولید است به طوری که در سال 1289 شمسی اتاق بازرگانی برای اولین بار در تبریز تأسیس شد که بعدها در سال 1307 با تصویب مجلس، دیگر اتاق ها نیز تأسیس شدند.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به اینکه سال ها پیش، بیشترین میزان اشتغال در کارخانه هایی مانند ماشین سازی، بلبرینگ سازی، لیفتراک سازی، کمپرسور سازی، تراکتورسازی و موتورسازان ایدم بود، گفت: این مجموعه ها توسط مهندس توکلی ایجاد شده بود اما ما نتوانستیم این ها را حفظ کنیم و در حال حاضر منطقه صنعتی غرب تبریز بیمار شده است و باید به داد این مجموعه های صنعتی برسیم.

او ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ادامه داد: قدم های عظیمی برای بخش صنعت، معدن و تجارت کشور برداشته شده و همین که بتوانیم مواد اولیه را به راحتی وارد کنیم و از خان های پرتعداد بانک مرکزی رها شویم، جای قدردانی دارد.

ژائله با بیان اینکه در بخش صادرات همچنان تعداد زیادی از واحدها گرفتار هستند، متذکر شد: مسئولین کشور در قوای سه گانه باید نگرانی های فعالین بخش خصوصی را از بین ببرند چراکه بدون نقش آفرینی بخش خصوصی مسائل کشور حل نخواهد شد.

او اعلام کرد: امروز شاهد هستیم که بنگاه های دولتی چقدر به اقتصاد کشور ضربه زده اند. علاوه بر سرمایه گذاران داخلی، باید در سرمایه گذاران خارجی نیز انگیزهٔ سرمایه گذاری در ایران ایجاد گردد.

ژائله خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افرادی در کشور هستند که توانایی متحول کردن اقتصاد را دارند. اگر به هزار نفر اعتقاد ندارید، لااقل 100 نفر توانمند را می شناسید. پس بیایید موانع را برداشته و با مهیا کردن فضا، عقب ماندگی های موجود را حل کنید.

او با انتقاد از اینکه در طول سال های گذشته آذربایجان شرقی از محل بودجه های صندوق توسعه ملی محروم بوده، اظهار کرد: ظاهراً ضوابط و مسائلی در تهران وجود دارد که ما تا به امروز نتوانسته ایم خودمان را با پایتخت هماهنگ کنیم.

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: آذربایجان شرقی یکی از استان های معدنی کشور است اما حتی یک کارخانه تولید هم نداریم و علی رغم تصویب ممنوعیت خام فروشی، بازهم شاهد این موضوع هستیم.

ژائله اضافه کرد: ترکیه، منابع انسانی و سرمایه ما را جذب می نماید که این موضوع ناشی از غفلت مسئولین ما است.

او اعلام کرد: متأسفانه علی رغم رابطهٔ خوب اتاق تبریز با تجار ترکیه و آذربایجان، ما از فرایند تجارت با این کشورها حذف شدیم درحالی که در باکو، تبریز را بیشتر از ایران می شناسند؛ ازاین رو فضای مالی تبریز باید عظیم گردد.

ژائله ادامه داد: اتاق مشترک بازرگانی ایران - ارمنستان در تهران مستقر است، درحالی که مرز این کشور با آذربایجان شرقی است و کالایشان را ما صادر می کنیم. تبریز باید به عنوان مرکز شمال غرب، این مسائل را فرماندهی کند.

او در انتها با تأکید بر اینکه مسائل بسیاری در مسائل زیرساختی وجود دارد، اظهار کرد: در همه جای جهان در مقابل سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می نمایند اما سرمایه گذاران ما مسائل زیادی دارند. چرا باید سرمایه گذاران ما راهی کشور ترکیه شوند؟

رئیس اتاق تبریز با اشاره ای به مسائل شهرک های صنعتی گفت: سرمایه گذار ما در شهرک های صنعتی سرمایه گذاری نموده و حتی ماشین آلات خود را نیز نصب نموده اما با مشکل برق و آب روبرو شده است. مسائل مربوط به سند واحدها را نیز باید به این موارد اضافه کنیم.

او ادامه داد: باید یک تیم کارشناسی تشکیل شده و مسائل واحدهای صنعتی به سرعت برطرف شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14682

به "جنگ تمام عیار برای برطرف نابرابری و تبعیض در حوزه فولاد تا حصول نتیجه ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ تمام عیار برای برطرف نابرابری و تبعیض در حوزه فولاد تا حصول نتیجه ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید