جای خالی موزه فرش افشار در آذربایجان غربی

به گزارش دَبی بلاگ، برای حفظ میراث گذشتگان از جمله فرش افشار تکاب نیاز به راه اندازی یک موزه تخصصی است تا بدین طریق این هنر اصیل به نسل آینده نیز انتقال پیدا کند.

جای خالی موزه فرش افشار در آذربایجان غربی

آذربایجان از دیرباز تا به امروز همواره مهد تولید قالی های نفیس در کشور بوده و در بازه های مختلف تاریخ از قرون اولیه اسلام تا دوران سلجوقی و ایلخانی هنر قالی بافی در آن از رونق خاصی برخوردار بوده، امروزه نیز آذربایجان یکی از مراکز مهم تولید انواع قالی در ایران است و بافتن انواع قالی در بیشتر شهرها و روستاهای آن رایج هست، از این رو تولید و صادرات این محصول بی نظیر در کشورمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تکاب از جمله معروف ترین مناطق قالی بافی در آذربایجان غربی است که قالی افشار آن شهرت جهانی دارد، قالی و قالیچه های نفیس و گرانبهای افشار محبوبیت خاصی در بازارهای جهانی فرش داشته و از حیث رنگ، مرغوبیت، طرز بافت و نقشه دارای بهترین کیفیت بوده، به دلیل استحکام، ظرافت و زیبایی نقش های به کار رفته در فرش افشار تکاب این فرش به فرش آهنین نیز شهرت یافته است.

با در نظر دریافت اینکه توسعه این صنعت با ایجاد اشتغال و درآمد، به سهم خود تاثیرات شگرفی بر وجوه مختلف زندگی مردمان استان می تواند داشته باشد، ضروری است در جهت شکوفایی آن و انتقال این هنر ارزشمند به آیندگان، گام هایی اساسی برداشته شود و درگام نخست موزه ای با نام موزه فرش افشار تکاب ایجاد شود تا بدین وسیله پتانسیل های فرش منطقه شناسایی و حفظ شده و همچنین بتواند در آینده به گونه ای چشمگیر، توسعه یابد.

حفظ مواریث گذشتگان و انتقال آن به نسل های بعدی جزو وظایف ذاتی موزه ها بوده و ایجاد موزه های تخصصی و متناسب با پتانسیل های موجود در جوامع، موضوعی فراگیر است که کشورهای پیشرفته نیز با استفاده از این ویژگی ها، نسبت به حفظ و گسترش صنایع اصیل موجود در مناطق اقدام می کنند. ایجاد این موزه علاوه بر حفظ و انتقال این هنر اصیل و بی نظیر به آیندگان، می تواند در رشد صنعت گردشگری استان و رونق اقتصادی شهرستان محروم تکاب تاثیر مستقیم داشته و با ایجاد کارگاه های آموزشی و فروش مستقیم این محصول در قالب فضاهای جانبی موزه، باعث حمایت از این صنف تولیدی شود.

بی شک ایجاد چنین موزه ای علاوه بر توان تخصصی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی امر موزه ها، نیازمند همکاری همه جانبه سایر دستگاه های دولتی مرتبط و مشارکت بخش خصوصی نیز است.

* کارشناس امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8678

به "جای خالی موزه فرش افشار در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی موزه فرش افشار در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید