توصیه هایی برای دلمه خورها

به گزارش دَبی بلاگ، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران برای مبارزه با بیماری سفیدک انگور عملیات سم پاشی را در باغات خود انجام می دهند.

توصیه هایی برای دلمه خورها

محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در پاسخ به این مطلب که شنیده شده باغداران به منظور مبارزه با بیماری سفیدک انگور در باغات از سم استفاده می نمایند اما این سم خطرناک بوده و استفاده از برگ های آن در پخت غذاهایی همچون دلمه احتمال بروز بیماری ها را به وجود می آورد؟ اظهار کرد: باغداران باید طی سه مرحله به منظور مبارزه با این بیماری، باغات انگور خود را سمپاشی نمایند.

وی ادامه داد: دو سم مخصوص مبارزه با این بیماری در بازار موجود است، اما به علت وجود ماده مانکوزب در آن و امکان سرطان زایی آن به کشاورزان توصیه شده و دستورالعمل برای آنها صادر شده است که از این دو سم قبل و بعد از گل دهی استفاده ننمایند.

رضایی ادامه داد: حضور باغداران در باغ و اثر سم بر روی آنها و همچنین حضور تعدادی از کارگران که مشغول جمع آوری برگ های نازک برای فروش در بازار به منظور پخت دلمه هستند، سبب شده تا این دستورالعمل صادر گردد.

وی با بیان اینکه این ماده هفت تا 10 روز در برگ و میوه ماندگاری دارد، اظهار کرد: توصیه شده اگر احتمالاً این سم در باغات نیز استفاده شد طی فاصله هفت تا 10 روز از جمع آوری برگ خودداری گردد.

این مقام مسئول توضیح داد: اگر نگرانی در بعضی از افراد وجود داشت که احتمالاً ماده مذکور در برگ انگور خریداری شده وجود دارد، می توانند به مدت هفت روز آن را در یخچال نگهداری نموده و سپس استفاده نمایند که بعد از گذشت این مدت مواد باقی مانده سم کاملاً از بین رفته است.

وی اعلام کرد: طبق دستورالعمل، کشاورزان می توانند از آن دو سم در مرحله سوم که دیگر برگ های انگور ضخیم شده و جمع آوری نمی گردد و قابل استفاده برای پخت دلمه نیز نیست، استفاده نمایند.

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1105

به "توصیه هایی برای دلمه خورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای دلمه خورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید