بیانیه جدید فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حملات ترکیه

به گزارش دَبی بلاگ، فرماندهی عملیات مشترک عراق روز پنجشنبه در بیانیه جدیدی تاکید کرد که نیروهای نظامی این کشور از توانایی لازم برای دفاع از کشور در برابر هرگونه حمله خارجی برخوردار هستند.

بیانیه جدید فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حملات ترکیه

به نقل از رسانه های عراق، سرلشکر تحسین الخفاجی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در این بیانیه اضافه کرد: اقدام ترکیه در هدف دریافت افسران عراقی حین انجام وظیفه مرزبانی، تأثیرهای منفی بر سطح روابط دو کشور دارد.

وی اضافه کرد: حمله پهپادی ترکیه به مرزبانان عراقی، اقدامی خطرناک و به منزله تجاوز علیه حاکمیت کشور ما است.

این مقام بلندپایه نظامی عراق ادامه داد که دستورها و تدابیری وجود دارد که ممکن است در پاسخ به حمله سه شنبه گذشته ترکیه، توسط نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح صادر شود.

الخفاجی یادآورد شد که فرماندهی عملیات مشترک با مشارکت وزارتخانه های دفاع و کشور بحث در مورد پیامدهای حملات مکرر ترکیه به خاک عراق را با رهبران نظامی در اقلیم کردستان این کشور آغاز کرده است.

در حمله پهپادی سه شنبه گذشته ارتش ترکیه به منطقه سیدکان در شمال استان اربیل در شمال عراق چهار تن از نیروهای مرزبانی این کشور از جمله دو افسر ارشد کشته شدند.

بر اساس برخی گزارش ها، در این حمله پهپادی ارتش ترکیه، 20 مرزبان و غیرنظامی عراقی جان باختند.

وزارت امور خارجه عراق این حمله را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون های بین المللی سازمان دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.

در این بیانیه آمده است که سفر خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه به بغداد که قرار بود امروز (پنجشنبه) انجام شود، لغو و فاتح ییلدیز سفیر این کشور نیز به وزارت خارجه عراق احضار و یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت بغداد تحویل وی شد.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق نیز سه شنبه شب در بیانیه ای، حمله پهپادی ترکیه که به کشته شدن شماری از فرماندهان و مرزبانان این کشور انجامید را محکوم و تاکید کرد که برای حل و فصل مسائل موجود در مرزهای دو کشور گفت و گو و مذاکره بهترین راهکار است.

ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات پنجه ببر را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر گروه پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه عراق تا به امروز در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.

ارتش ترکیه گفت که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر پ.ک.ک است.

با وجود اعتراض های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد. ، ایرنا

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11308

به "بیانیه جدید فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حملات ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه جدید فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حملات ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید