امید پرواز بر باند فرودگاه قزوین

به گزارش دَبی بلاگ، آرشین برزگر- قزوین- خبرنگار :در جنوب شرق قزوین فرودگاه کوچکی است که بیشتر کاربری کشاورزی دارد و در موارد ضروری برای سم پاشی اراضی کشاورزی و باغی استان مورد استفاده قرار می گیرد هرچند نقش پررنگ آن را در حوادثی همچون زلزله رودبار برای انتقال خدمات نمی توان نادیده گرفت.

امید پرواز بر باند فرودگاه قزوین

این مجموعه پس از تشکیل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در سال 1354 از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی و عمومی راه اندازی و پس از انقلاب به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. سال های بعد وزارت کشاورزی، به دلیل حجم بالای آلودگی های زیست محیطی در سمپاشی های هوایی نسبت به زمینی، طی مزایده ای اقدام به فروش این فرودگاه کرد. در این مزایده، شهرداری قزوین (در دوره مدیریت سابق) این فرودگاه را که جزو شرکت های مادرتخصصی وزارت جهاد کشاورزی بود، فروردین سال 91 براساس اجرای اصل 44 قانون اساسی از طریق فرابورس با امضای قراردادی با اعتباری بالغ بر 330 میلیارد ریال خرید تا از این طریق به آرزوی دیرینه مردم استان برای داشتن فرودگاه جامه عمل بپوشاند، ولی یک ماهی به سالگرد این خرید مانده بود که سازمان خصوصی سازی در اسفندماه 92 گفت که به دلیل عمل نکردن شهرداری قزوین به تعهدات خود در معامله، قرارداد فسخ شده است و شهرداری قزوین از تاریخ یادشده به بعد مالکیتی در قبال این فرودگاه ندارد. شهریور 94 سازمان خصوصی سازی، در واگذاری مجدد مالکیت این فرودگاه به وزارت جهاد کشاورزی، دوباره به عدم ایفای تعهدات شهرداری قزوین در قبال پرداخت اقساط و غیرکارشناسی بودن واگذاری اجرا شده اشاره کرد و این پایان نافرجام ماجرای آرزوی پرواز از جغرافیای استان برای قزوینی ها بود.

  • تمرکز بر حمل ونقل جاده ای

فراز حسنی، کارشناس ارشد حمل ونقل، با اشاره به اهمیت این اتفاق برای قزوین گفت: تمرکز دولت در توسعه حمل ونقل در قزوین، به عنوان چهارراه مواصلاتی ارزشمند در مرکز کشور، فقط بر توسعه حمل ونقل زمینی است و این موضوع به تنهایی نمی تواند جوابگوی نیاز استان در این بخش باشد. وی با اشاره به رشد جمعیت و توسعه راه های اصلی و ترافیک جاده ای در روزهای پیک سفر در راه های مواصلاتی این استان اظهار داشت: دولت در تلاش است ترافیک ورودی به مبادی این شهر را به خوبی مهار کند. در این زمینه نیز راه آهن قزوین به رشت، ادامه خط مترو از قزوین به هشتگرد و سپس به تهران و ادامه آزادراه همت تا کرج و نهایتا تا قزوین را دنبال می کند، ولی تاکنون تمرکزی بر توسعه حمل ونقل هوایی در این زمینه نداشته است.

  • انتقال محصولات باربری

این کارشناس حمل ونقل با اشاره به ظرفیت های موجود برای راه اندازی یک ترمینال مسافربری کوچک در فرودگاه فعلی استان گفت: با طولانی تر کردن و استاندارد کردن باند فعلی فرودگاه می توان در آینده پروازهایی را به مقاصد استانی پرتردد شاقتصادی و حتی مشهد نیز برقرار کرد تا بدین ترتیب مقداری از بار ترافیکی موجود کم شود. حسنی با اشاره به دیگر ظرفیت های قزوین توضیح داد: قزوین یکی از قطب های صنعتی کشور است و از این طریق می توان با هواپیماهای باربری، محصولات صنعتی و کشاورزی این استان را به دورترین نقاط ایران انتقال داد. تاسیس شرکت های هوانوردی تفریحی در فصول غیرپیک مسافری نیز می تواند درآمد جانبی مناسبی برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران رقم بزند.

  • امکان توسعه فراهم نیست

مدیر عملیات پرواز فرودگاه خدمات ویژه قزوین در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص مسائل فراروی توسعه این مجموعه اظهار کرد: محصور شدن فرودگاه بین یکی از پرترافیک ترین مسیرهای برون شهری، ریل راه آهن و دکل های فشارقوی امکان توسعه برای این مجموعه را در شرایط فعلی محدود کرده است. محمد جاقتصادیان افزود: در صورت استفاده از باند فعلی برای نشست و برخاست هواپیماهای سنگین و پهن پیکر باید 2500 متر به باند فعلی اضافه کرده شود ضمن این که اجرای تاسیسات زیربنایی، نصب قطعات الزامی الکترونیکی برای صعود و فرود هواپیما و سایر خدمات جانبی ده ها میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و همه موضوعات از روز نخست مشهود بود.

  • فرودگاه کوچک

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار نیز توسعه گردشگری را یکی از دلایل ورود مدیریت شهری به این پروژه ذکر کرد و گفت: با وجودی که این طرح بسیار سنگین و هزینه بر بود، اما شهرداری با هدف کمک به خواسته هایی که از سوی شهروندان و استانداری احساس می شود اعلام آمادگی کرد. وهاب میزانی ادامه داد: با توجه به این که فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد در شعاع 150 کیلومتری استان قرار دارند، وجود فرودگاه هایی مانند فرودگاه های مشهد و تبریز و نیز ارائه خدماتی در سطح آنها برای قزوین توجیه پذیر نیست اما وجود فرودگاهی کوچک مانند آنچه در برخی شهرها وجود دارد، می تواند سبب ساز برخی خدمات مطلوب به شهروندان شود تا از این طریق بتوانند دسترسی آسان تری به سایر مناطق کشور داشته باشند. با این اوصاف، بحث راه اندازی فرودگاهی کوچک در قزوین در دستور کار قرار گرفته است.

  • طلب شهرداری

اکنون با تمام کش و قوس ها شهرداری قزوین هنوز نتوانسته است در این شرایط سخت اقتصادی، مبلغ پرداختی خود را در این قرارداد نافرجام پس بگیرد. مهدی عبدالرزاقی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین، با اشتباه خواندن ورود مدیریت شهری در این طرح گفت: در سال 95 شهرداری در قزوین در خصوص واگذاری فرودگاه سم پاشی استان قزوین وارد میدان شد و بیش از 9 میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرد. امروز با فسخ این قرارداد هنوز نتیجه این سرمایه گذاری معلوم نشده است.

وی یادآور شد: طبق اسناد موجود، شهرداری قزوین برای خرید این فرودگاه 5/5 میلیارد تومان پرداخت کرده و نزدیک به 5/3 میلیارد تومان دیگر نیز بابت هزینه های دیگر پرداخته است در حالی که امروز شهرداری با مسائل اعتباری روبرو است و هنوز نتوانسته این هزینه کرد خود را دریافت کند. شهرداری قزوین حالا باید بکوشد تا، در پیچ وخم مراحل اداری، مطالبات خود را از این خرید پر سروصدا از سازمان خصوصی سازی پس بگیرد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2930

به "امید پرواز بر باند فرودگاه قزوین" امتیاز دهید

2 کاربر به "امید پرواز بر باند فرودگاه قزوین" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید پرواز بر باند فرودگاه قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید