افزوده شدن دو مورد عجیب به فهرست بدعهدی خودروسازان داخلی!

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: بدعهدی خودروسازان کشور به ویژه در تحویل محصولات ثبت نامی همچنان ادامه دارد و هر چند وقت یک بار اطلاعیه ای عجیب تر از قبل در این مورد صادر می نمایند.

افزوده شدن دو مورد عجیب به فهرست بدعهدی خودروسازان داخلی!

به گزارش خبرنگاران اینکه خودروهای ثبت نامی در تاریخ مقرر تحویل نمی شود و گاهی حتی مشخصات محصول (مثلا رنگ) نیز تغییر می نماید، دیگر برای مشتریان ایرانی عادی شده و چندان تعجب آور نیست. این در حالی است که طی سال جاری خودروسازان، دو اقدام عجیب دیگر را به لیست بدعهدی های خود اضافه نموده اند. مورد نخست، به عدم تحویل خودروهای ثبت نامی با وجود تکمیل وجه مشتریان مربوط می شود. داستان از این قرار است که خودروسازان طی چند ماه گذشته برای بعضی مشتریان (ثبت نام نمایندگان در طرح های پیش فروش) دعوت نامه ارسال و از آنها خواسته اند نسبت به تکمیل وجه پیش خرید خود اقدام نمایند. طبق عرف، پس از ارسال دعوت نامه و تکمیل وجه، خودروسازان باید تا 30 روز کاری نسبت به تحویل محصولات ثبت نامی اقدامات لازم را انجام دهند. این در شرایطی است که بعضی مشتریان به دنیای اقتصاد می گویند با وجود تکمیل وجه و گذشت چند ماه، هنوز خودرو آنها تحویل نشده است. یکی از این مشتریان می گوید: شهریور سال گذشته برای خرید ساینا ثبت نام کردم؛ اما در موعد مقرر پیروز به دریافت آن نشده است. وی می افزاید: مرداد سال جاری برای بنده دعوت نامه ارسال شد، بنابراین نسبت به تکمیل وجه اقدام کردم. این مشتری تاکید می نماید:با وجود آنکه بیش از چهار ماه از تکمیل وجه من می گذرد، سایپا هنوز خودرو بنده را تحویل نداده و وقتی به نمایندگی نیز مراجعه می کنم، می گویند خودرو نداریم و شاید بعد از عید تحویل دهیم.

با توجه به اظهارات این مشتری (به عنوان یکی از مشتریان معترض به عدم تحویل خودرو از سوی خودروسازان) این پرسش پیش می آید که وقتی قرار نیست خودرویی تحویل شود، چرا از مشتریان می خواهند نسبت به تکمیل وجه اقدام شود؟ اگر هم تکمیل وجه صورت می گیرد، پس چرا خودرو را تحویل نمی دهند؟

اما مورد دوم به جایگزینی خودروهای ثبت نامی مربوط می شود. اینکه به خصوص در دوران تحریم، خودروهای ثبت نامی (پیش فروشی) جایگزین شوند، موضوع عجیب و غریبی برای مشتریان ایرانی نیست، اما نکته این ماجرا هم به تکمیل وجه برمی شود. معمولا وقتی قرار است خودرویی به دلیل مسائل فراوری، جایگزین شود، این اقدام تا قبل از تکمیل وجه صورت می گیرد، حال آنکه در حال حاضر اتفاق دیگری اتفاق افتاده است. بر این اساس، ایران خودرو اخیرا اعلام نموده توان تحویل دنا پلاس و سمند سورن را ندارد و مشتریان می توانند به جای این دو محصول، پژو پارس دریافت نمایند. این در حالی است که از مشتریان دنا و سورن پیش تر خواسته شده تا نسبت به تکمیل وجه اقدام نمایند. در واقع، ایران خودرو پس از تکمیل وجه مشتریان این دو محصول، طرح جایگزینی را به آنها پیشنهاد داده است. هرچند با توجه به تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا و مسائل داخلی اقتصاد، تاخیر در تحویل و حتی جایگزینی بعضی محصولات (مونتاژی هایی که شرکت های مادر آنها از ایران رفته و تامین قطعه انجام نمی دهند) تا حدی پذیرفتنی است، اما اقدامات اخیر خودروسازان برای مشتریان قابل هضم نیست. اینکه از مشتریان خواسته شود تکمیل وجه نمایند و سپس ماه ها بگذرد و خودرویی تحویل نشود، یا محصول ثبت نامی تغییر کند، به هیچ وجه با اصول مشتری مداری همخوانی ندارد. این گونه بدعهدی ها طبعا منجر به بی اعتمادی و بغض بیشتر مشتریان نسبت به خودروسازان کشور خواهد شد، موضوعی که گویا چندان اهمیتی برای متولیان صنعت خودرو در ایران ندارد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5184

به "افزوده شدن دو مورد عجیب به فهرست بدعهدی خودروسازان داخلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزوده شدن دو مورد عجیب به فهرست بدعهدی خودروسازان داخلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید