اجرای طرح جامع صنایع دستی منجر به جلوگیری از کارهای سلیقه ای می گردد

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، بهمن نامور مطلق ظهر چهارشنبه در همایش معاونین صنایع دستی کشور، با بیان اینکه صنایع دستی ایران با مسائل و کمبودهای عدیده ای روبرو بوده و هست، گفت: مسائلی که به واسطه بی تدبیری مدیران گذشته رخ داد و ضربه ای که در دهه اخیر به صنایع دستی وارد شد، کمرشکن بود.

اجرای طرح جامع صنایع دستی منجر به جلوگیری از کارهای سلیقه ای می گردد

وی توضیح داد: باید مدت ها کوشش منسجم، هدفمند و فراگیری انجام گردد تا شاید دوباره بتوانیم به شرایط اولیه خود بازگردیم.

معاون صنایع دستی کشور اضافه نمود: کارهایی که در قبال صنایع دستی انجام شد، کشور را به سمت فاقد صنایع دستی شدن و قرار دریافت در زمره کشورهایی که صنایع دستی شان از بین رفته، سوق می داد.

نامور مطلق تاکید نمود: ساختاری که برای صنایع دستی تعریف شد، ساختار غلطی بود که هنوز از آن در رنج هستیم.

وی با عنوان اینکه یکی از مهم ترین مسائل صنایع دستی نبود برنامه و برنامه ریزی بوده است، گفت: چون برنامه واحد، منسجم و فراگیری در صنایع دستی وجود نداشت، کوشش ها بی ثمر باقی می ماند و استان ها بر اساس گرایش مدیران کل و معاونین صنایع دستی عمل می کردند و هم افزایی وجود نداشت.

معاون صنایع دستی کشور با تاکید بر اینکه نبود راهبرد و آینده تعیین به صنایع دستی لطمه وارد کرد اضافه نمود: طرح جامع اولیه توسعه صنایع دستی و هنرهای سنتی تدوین شده است که طرح بازی است که امکان تکمیل آن وجود دارد و امید داریم که هر شش ماه یک بار ویرایش جدیدی از آن چاپ گردد تا طرح جامعی باشد.

نامور مطلق ادامه داد: این طرح، یک طرح ستادی و ملی است که با طرح هایی در استان ها تدوین می گردد، کامل خواهد شد و همه استان ها باید طرح جامعی درباره فعالیت های خود ارائه بدهند که مجموعه آن ها می تواند برای صنایع دستی و هنرهای سنتی طرح سرنوشت سازی باشد.

وی با بیان اینکه با وجود این طرح می توان هم آینده نگری و هم آینده سازی کرد، ابراز داشت: بدون برنامه، کما که تا به امروز به این شکل بوده است، انرژی ما هدر خواهد رفت.

معاون صنایع دستی کشور بیان نمود: امیدوار هستیم با اجرای این طرح از کارهای سلیقه ای خودداری و با اراده ای ملی در زمینه صنایع دستی کشور، حرکت کنیم.

نامور مطلق در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: صنایع دستی فرهنگ ساز و هنر ساز هستند و هویت ایران محسوب می شوند.

وی اضافه نمود: جای تعجب است که با وجود امتیازات بی نظیر صنایع دستی، نسبت به آن بی توجهی شده و در سطح مدیران کشوری و استانی کمتر شناخته شده است.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه گسترش صنایع دستی قادر است، مسائل بیکاری کشور را کاهش دهد، گفت: میانگین اشتغال زایی در کشور 150 میلیون تومان است در حالی که با صنایع دستی، با کم تر از یک دهم این مقدار می توان اشتغال ایجاد کرد.

نامور مطلق توضیح داد: اگر سریع تر به این فکر و اندیشه نیفتیم که صنایع دستی را در روستاها تقویت کنیم، به خاطر کمبود آب برای کشاورزی، شهرهای چون شیراز باید بسیار کوشش نمایند تا مسائل حاشیه نشینی را حل نمایند، چرا که سیر مهاجرت افزایش خواهد یافت.

وی با عنوان اینکه باید به ظرفیت ها توجه کرد، نه شرایط، گفت: چرا که شرایط مناسب نیست ولی ظرفیت های خوبی وجود دارد و ما هنوز جزو کشورهای برتر جهان در زمینه صنایع دستی هستیم چنانچه در جهان در زمینه تنوع صنایع دستی و فارغ التحصیلان رشته های صنایع دستی، رتبه اول را داریم.

معاون صنایع دستی کشور در ادامه با بیان اینکه با این وجود در زمینه صادرات صنایع دستی ضعیف عمل نموده ایم، گفت: خوب نیست که در بضاعت هنری جزو سه کشور برتر جهان ولی در صادرات صنایع دستی کشور 30 ام جهان باشیم.

نامور مطلق با بیان اینکه استان ها باید در این حیطه بیشتر فعالیت نمایند، گفت: انتظار داریم استان فارس با نبوغ نهفته خود به ما یاری کند و دوباره نبوغ خود را فعال کند و ما نیز حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه باید بخشی از فعالیت های صنایع دستی به استان ها واگذار گردد، ادامه داد: هر استانی باید به تناسب روابط فرهنگی خود در چندین کشور فعالیت های خود را در زمینه صنایع دستی بپردازند و با انجام فعالیت های سلیقه شناسی در آن کشورها ماندگار شوند.

معاون صنایع دستی کشور با اعلام اینکه 150 میلیارد تومان اعتبار در زمینه صنایع دستی تخصیص یافته است، ابراز داشت: نزدیک به 40 میلیارد برای بخش بازرگانی در نظر گرفته شده است.

نامور مطلق در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان اینکه صنایع دستی و هنرهای سنتی هنرهایی هستند که به هنرهای معنوی متصل اند و نمی توانند اهانت به پیامبر اکرم (ص) را تحمل نمایند، از اجرای نمایشگاهی در این راستا اطلاع داد و اضافه نمود: هنرمند کسی نیست که فقط به کارهای هنری، مالی و زیبایی شناختی خود بپردازد و بخش زیادی از فعالیت هایش به امور فرهنگی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه احترام به فرهنگ های دیگر اوج بی فرهنگی است، گفت: جهان دست خوش افراط و تفریط شده و هنرمندان باید در تعدیل این افراط بکوشند.

به گزارش خبرنگاران، در این همایش از طرح جامع توسعه صنایع دستی و هنرهای سنتی در سال دوم و برنامه ششم، رونمایی شد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8293

به "اجرای طرح جامع صنایع دستی منجر به جلوگیری از کارهای سلیقه ای می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح جامع صنایع دستی منجر به جلوگیری از کارهای سلیقه ای می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید