آلفرد هیچکاک؛ سلطان کلاسیک ترس و تعلیق

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: سر آلفرد جوزف هیچکاک در 13 آگوست 1899 در لندن به دنیا آمد. او در خانواده ای به شدت کاتولیک عظیم شد. وی کودکی خود را تنها و بدون پناه توصیف کرد که بخشی از آن را هم به دلیل چاقی اش می دانست. یکبار در جایی گفته بود که پدرش او را با یک یادداشت به کلانتری فرستاده بود و از پلیس خواسته بود به خاطر کار های بدش به مدت 10 دقیقه او را زندانی نمایند.

آلفرد هیچکاک؛ سلطان کلاسیک ترس و تعلیق

او با اینکه سبکی منحصربه فرد داشت، اما از تاثیر سبک سینمای کشور های دیگر در آثار او نمی توان چشم پوشی کرد؛ به خصوص سبک فیلم برداری های آلمانی و مکتب مونتاژ شوروی.

آلفرد هیچکاک کار حرفه ای خود را با طراحی تیتراژ فیلم برای فیلم های صامت در انگلستان آغاز کرد. چند سال بعد، آلفرد با استعداد به عنوان دستیار کارگردان مشغول به کار بود.

سال 1925 اولین فیلم خود با نام مستاجر را ساخت. فیلمی که به گفته مورخین سینما یکی از برجسته ترین فیلم های دهه بیست انگلستان است. این نخستین اثری بود که هیچکاک به طور معین امضای هنری اش که سبک خاص خودش بود را در آن به جا گذاشت. کار در سینمای صامت و بی صدا در رشد خلاقیت هیچکاک بسیار تاثیرگذار بود. او می گوید صدا تنها نقشی فرعی در فیلم است و این تصاویر است که حرف می زنند.

سال 1926 آلفرد هیچکاک با فیلم نامه نویس آمریکایی- انگلیسی آلما رویل ازدواج کرد. آن ها ماه عسل خود را در پاریس گذراندند و پس از آن برای زندگی به انگلستان رفتند. آلما همسر هیچکاک، نزدیکترین دوست او بود. به طوری که چارلز چمپلین در این مورد می گوید: هیچکاک 4 دست داشت؛ دو تا از دست هایش متعلق به آلما بود.

سال 1939 انگلستان را به مقصد هالیوود آمریکا ترک کرد. در آنجا اولین فیلم آمریکایی خود یعنی ربکا را ساخت که برنده جایزه بهترین تصویرسازی شد. حضور او در فیلم هایش، مصاحبه ها و تریلر فیلم هایش و برنامه تلویزیونی آلفرد هیچکاک تقدیم می نماید او را به یک نماد فرهنگی تبدیل کرد. هیچکاک هیچگاه جایزه اسکار نبرد و تنها برای فیلم های قایق نجات، طلسم شده، پنجره پشتی، روانی و ربکا نامزد جایزه اسکار شد.

آلفرد هیچکاک رازآلود بیش از 50 فیلم در شش دهه ساخت. یک سال پس از دریافت جایزه دستاورد زندگی در 29 آوریل سال 1980 دار فانی را وداع گفت. او در رختخواب خود در حال که به آرامی خوابیده بود، دنیای زندگان را ترک کرد.

سایه یک شک - 1943

فیلم محبوب آلفرد هیچکاک از میان تمامی فیلم های وی، سایه یک شک است. هیچکاک در سال 1943 فیلمی هیجان انگیز و ترسناک را به روی پرده می برد.

جوزف کاتن در این فیلم در نقش عمو چارلی قهرمان مورد تحسین برادرزاده اش که نام او هم چارلی است با بازی ترزا رایت بازی می نماید. او به تدریج متوجه می گردد که عموی دوست داشتنی اش یک قاتل زنجیره ای است که زنان را می کشد. بیشتر منتقدان پس از تماشای این فیلم، توانایی های هیچکاک را تحسین کردند.

بدنام - 1946

از میان تمامی شاهکار های هیچکاک، فیلم بدنام را می توان بهترین اثر وی تلقی کرد. این تریلر جاسوسی مربوط به بعد از جنگ دنیای دوم را بن هکت نوشته است.

همچنین بازی های عالی از کری گرنت و اینگرید برگمن، یکی از مقبول ترین داستان های عاشقانه در تاریخ سینما است. دوربین هیچکاک در سراسر این درام جاسوسی به شکلی واضح و جسورانه به حرکت درمی آید و اثری نفس گیر را خلق می نماید.

پنجره عقبی - 1954

چشم چرانی موضوعی است که هیچکاک همیشه در سراسر حرفه هنری خود آن را دنبال کرد، این فیلم رازآلود، روایت مردی است که به هنگام دید زدنِ بیرون از پشت پنجره، شاهد یک قتل بود.

پرداختن هیچکاک به مسئله ارضای خود به وسیله تماشای مخفیانه دیگران یک شاهکار است و در طول فیلم تماشاگران را تبدیل به افراد فضولی می نماید که مشغول دید زدن هستند. یکی از عظیم ترین دلایلی که پنجره عقبی خیلی بیشتر از دیگر تعلیق های جنایی محبوب شد، دوست داشتنی بودن شخصیت های آن بود.

سرگیجه - 1958

در درام اسرارآمیز مسحورکننده هیچکاک، که هنوز هم مقتدرانه در صدر نظرسنجی سایت اند ساوند از پنجاه فیلم تاریخ سینما واقع شده است. سرگیجه درباره وابستگی و فریب است و درک مفاهیم عمیق آن احتیاج به تماشای چندین باره فیلم دارد. همچنین گفته شده این فیلم بیش از سایر فیلم ها زوایای شخصیت پیچیده هیچکاک را آشکار می نماید.

سرگیجه عمدتاً به خاطر ساختار نامتعارف و روایت مطلقاً غمگین آن، یک شکست مالی و هنری به هنگام نمایش بود. سرگیجه از نگاه هنری، به لطف موسیقی تکان دهنده و مسحورکننده برنارد هرمان و فیلم برداری رابرت بورکس که از رنگ برای اضافه کردن لایه هایی از معنا به روایت استفاده کرد، مست کننده است.

روانی - 1960

بودجه ساخت روانی تنها 800 هزار دلار بود، اما تبدیل به پرفروش ترین فیلم سیاه وسفید تاریخ شد و به دلیل محتوای ترسناک آن تا 25 سال بعد درجه R را دریافت کرد. به این معنی که تنها افراد بالای 17 سال حق تماشای آن را داشتند؛ و هیچکاک در طول فیلم مخاطب را درگیر می نماید و مطمئن است آن ها را در لحظه درست تا سرحد مرگ خواهد ترساند.

ازآنجایی که داستان این فیلم به بیرون درز نموده بود، هیچکاک سالن داران سینما را قانع کرد تا اجازه ندهند منتقدان سینمایی در اکران اولیه فیلم به نقد این اثر بپردازند. هیچکاک برای اینکه داستان فیلم را از لو رفتن حفظ کند، هیچ تیزری از روانی نساخت. شاید بتوان روانی را رادیکال ترین و پیشروترین فیلم هیچکاک در طول زندگی هنری وی نامید. صحنه قتل در زیر دوش در این فیلم، از چنان اهمیتی برخوردار است که در بسیاری از آموزشگاه های هنر فیلم سازی دنیا تدریس می گردد.

جنون - 1972

درست زمانی که همه از آلفرد هیچکاک ناامید شده بودند که بخواهد تریلر دیگری بسازد او این فیلم تاریک را ساخت که فیلم یکی مانده به آخر او محسوب می گردد.

این فیلم اولین فیلم انگلیسی او پس از سال ها بود که در آن از موضوع تکراری مردی الهام می گیرد که به اشتباه به عنوان یک مجرم گرفتار شده است. در این فیلم های صحنه های بسیار زیبایی وجود دارد که در سکوت کامل نشان داده می گردد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: برترین ها
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11343

به "آلفرد هیچکاک؛ سلطان کلاسیک ترس و تعلیق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلفرد هیچکاک؛ سلطان کلاسیک ترس و تعلیق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید