آشنایی با پارک ملی دونیانا در اسپانیا، مکانی ایده آل برای پرنده نگری!

به گزارش دَبی بلاگ، پارک ملی دونیانا | Donana National Park

پارک ملی دونیانا منطقه ای حفاظت شده در اندلس، واقع در جنوب اسپانیاست. این پارک ملی یکی از مهم ترین ذخایر طبیعی و جانوری در کل اروپا به شمار می رود و از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. گونه های مختلف حیوانات و پرندگان در این پارک ملی زندگی می کنند، اما بیش از همه این پارک به دلیل موقعیت ایده آلش برای پرنده نگری شهرت پیدا کرده است. پرنده نگران و طبیعت دوستان می توانند راستا مهاجرت پرندگان را بین آفریقا و اروپا ردگیری کنند و گونه های در معرض خطر انقراضی که در این پارک پناه گرفته اند را از نزدیک ببینند. در این مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به پارک ملی دونیانا بزنیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با پارک ملی دونیانا در اسپانیا، مکانی ایده آل برای پرنده نگری!

یکی از غنی ترین مناطق محافظت شده اروپا

پارک ملی دونیانا به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصش در بین پارک ها شهرت پیدا کرده است. این پارک بین جنگل های کاج و درختچه های مدیترانه ای قرار گرفته که در خاک شنی و ماسه ای می روند. جالب است بدانید که این منطقه در روزگار گذشته شکارگاه خاندان سلطنتی و اشرافی اسپانیا بوده است و تا دهه 1960 قضیه حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی این منطقه جدی گرفته نمی شود. تا این که بررسی های کارشناسان نشان داد که بعضی گونه های ساکن در این پارک در خطر انقراض قرار دارند و از آن جا بود که این منطقه به منطقه ای حفاظت شده و پارک ملی دونیانا تبدیل شد. در حقیقت پارک ملی دونیانا در سال 1969 به طور رسمی افتتاح شده و بعدها در سال 1978 گسترش و توسعه پیدا کرده است. در حال حاضر این پارک با بیش از 100000 هکتار مساحت و زمین یکی از باارزش ترین گنجینه های زیست محیطی به شمار می رود.

منطقه محافظت شده دونیانا

پارک ملی دونیانا تنوع فراوانی از پرنده ها و همین طور حیوانات را در خود جای داده است. 125 گونه پرنده تاکنون شناخته شده اند که در این پارک زندگی می کنند و علاوه بر این، 125 گونه پرنده مهاجر هم به صورت موقت و دوره ای به این پارک مهاجرت می کنند. علاوه بر پرنده، 7 گونه از خزندگان، 9 گونه از دوزیستان و 8 گونه ماهی در این پارک ساکن هستند. همچنین طیف متنوعی از پستانداران (به طور کلی 28 گونه) در پارک زندگی می کنند که بعضی از آن ها در معرض خطر انقراض قرار دارند. حیواناتی مثل سیاهگوش و میمون پوزه دراز مصری که به دلیل تخریب زیستگاه و عوامل دیگر در معرض نابودی قرار گرفته است هم در پارک ملی دونیانا زندگی می کنند. گورکن، خرگوش و سمور دریایی هم از جمله حیوانات این پارک هستند.

بهشت پرنده نگران

پارک ملی دونیانا در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و بهشتی برای پرنده نگران و طبیعت دوستان به شمار می رود. این پارک در بخش غربی اروپا قرار گرفته و منزلگاه حدود شش میلیون پرنده مهاجر و ساکن است. چیزی در حدود 500000 پرنده آبی و اردک مهاجر در این پارک زندگی می کنند و گونه های پرنده باتلاقی مثل چنگر کاکلی و اردک مرمری هم در پارک ملی دونیانا زندگی می کنند.

در فصل بهار، این مکان میزبان گونه های مختلف پرندگان آفریقایی و مدیترانه ای مثل کفچه نوک (spoonbill) است و تالاب های این پارک هم به زیستگاه تغذیه ای حدود 10000 فلامینگوی آمریکایی می شود.

اگر خوش شانس و صبور باشید می توانید گونه های نادر و خاصی مثل لک لک گرراستای، زاغی بال لاوجوردی (azure-winged magpie)، شبگرد گلوسرخ و بلدرچین بوته ای را هم مشاهده کنید. علاوه بر این، گونه هایی مثل کرکس سیاه، عقاب پرپا، عقاب مارخور پنجه کوتاه، کورکور سیاه یا زغن، کورکور حنایی و لاشخور هم در پارک ملی دونیانا زندگی می کنند.

آب و هوای پارک ملی

اگر شما هم دوست دارید برای پرنده نگری و دیدن گونه های حیوانی به این پارک بروید لازم است از قبل در مورد شرایط آب و هوایی این منطقه اطلاعات کافی داشته باشید. پارک ملی دونیانا تحت تاثیر آب و هوای مدیترانه ای است و تابستان های خشک و زمستان های خنک و مرطوب دارد. میانگین دما در این پارک حدود 17 درجه سانتیگراد است، البته در ماه های جولای تا آگوست انتظار دمای بیشتر از این هم وجود دارد.

چه زمانی به پارک ملی دونیانا برویم؟

ماه های خنک و مرطوب نوامبر تا ژانویه، مرداب های پارک مملو از اردک، غاز و سایر پرندگان باتلاقی می شود. با شروع فصل بهار کفچه نوک های شمال آفریقا همراه با ده ها گونه پرنده دیگر که به مناطق گرراستا آفریقایی مهاجرت کرده بودند به خانه بازمی گردند.

چطور از پارک دیدن کنیم؟

همان طور که گفتیم پارک ملی دونیانا یکی از مناطق به شدت محافظت شده است و به شدت تحت کنترل قرار گرفته است. به همین دلیل برای بازدید از این پارک باید قوانین و مقررات خاص این پارک را رعایت کنید. به طور مثال هیچ وسیله نقلیه ای حق تردد در این پارک را ندارد. اگر در غالب تورهای پرنده نگری یا به صورت شخصی می خواهید از پارک دیدن کنید می بایست راستا داخل پارک را پیاده طی کنید. تورها و راهنماهای متعددی در پارک حضور دارند و بازدیدکنندگان را به تور بازدید از پارک ملی می برند. پیشنهاد می دهیم برای بازدید از این پارک حداقل نصف روز و در صورت امکان یک روز کامل وقت بگذارید. در نزدیکی پارک اقامتگاه ها و هتل هایی برای اسکان بازدیدکنندگان وجود دارد و از لحاظ اقامت و اسکان مسئله ای نخواهید داشت.

پیاده روی در پارک

همان طور که گفتیم به خاطر حفاظت از موجودات ساکن در این پارک ورود و تردد هرگونه وسیله نقلیه موتوری در این پارک ممنوع است و بازدیدکنندگان می بایست به صورت پیاده از پارک دیدن کنند. در مناطق مختلف پارک گذرگاه ها و پیاده روهای خاصی طراحی شده اند که از نزدیکی محل زندگی پرندگان و جانوران مختلف عبور می کنند. به طور کلی مراکز گردشگری متعددی در پارک وجود دارد که از هرکدام از آن ها می توانید تور بازدید خود را شروع کنید. این مراکز عبارتند از: El Acebuche، La Rocina and El Palacio del Acebron.

دیدنی های دیگر

درست است که بازدید از حیات وحش و پرندگان یکی از مهم ترین جذابیت های پارک ملی دونیاناست اما علاوه بر این، دیدنی ها و جاذبه های گردشگری دیگری هم در این منطقه وجود دارد که بازدید از آن ها هم مطمئنا برایتان جالب و جذاب خواهد بود. در حقیقت نمی توانید تا امارت ویلایی مشهور El Rocio ندیده اید از پارک بروید. این مجموعه با معماری منحصربفردی که دارد واقعا ارزش دیدن و بازدید را دارد.

کروز سواری

برای بازدید از پارک ملی دونیانا علاوه بر راستا زمینی، می توانید با سوار شدن به کشتی ریل فرناندو خود را به این منطقه برسانید. سوار شدن بر این کشتی کروز تجربه ای هیجان انگیز است که می توانید در راستا رسیدن به پارک داشته باشید. کشتی در طول راستاش در دو نقطه توقف می کند و این سفر حدودا سه ساعت طول می کشد. از همان داخل کشتی می توانید پرندگانی همچون فلامینگو و مرغ ماهیخوار را ببینید که کاملا و به راحتی قابل مشاهده هستند.

نمایشگاه دام و احشام

یکی دیگر از دیدنی های این منطقه برگزاری نمایشگاه دام و احشام است که هر سال در 26 ژوئن برگزار می شود. بیش از 500 سال است که مزرعه داران و دام داران از نقاط مختلف برای فروش، نمایش و تعویض دام هایشان به پارک ملی دونیانا می آیند. به این نمایشگاه در زبان اسپانیایی Saca de Yeguas می گویند و اگر در این زمان به این منطقه سفر کنید می توانید شاهد گله ها اسب و گاو و گوسفند باشید که به محل برگزاری نمایش می روند.

از ساحل لذت ببرید

پارک ملی دونیانا طبیعت و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد. مناطق باتلاقی و مردابی، تپه های شنی و جنگل های کاج در قسمت های مختلف پارک وجود دارند. اما حدود 27 کیلومتر از پارک ساحل بکر و شنی و ماسه ای است. اگر دوست دارید بعد از بازدید از پارک ملی و تماشای پرندگان و جانوران، می توانید راستا خود را به این ساحل برسانید و از منظره غروب آفتاب در ساحل لذت ببرید. همچنین تپه های شنی هم بخشی جذاب از پارک ملی هستند. این تپه ها از شن و ماسه های ساحل به وجود آمده اند که توسط باد به این سمت آورده شده اند و تپه ها و کوه های شنی را تشکیل داده اند. پارک ملی دونیانا جذابیت های زیادی دارد و مطمئنا تجربه ای هیجان انگیز و به یادماندنی را در این پارک خواهید داشت.

منبع: andalucia.com

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: الی گشت
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2296

به "آشنایی با پارک ملی دونیانا در اسپانیا، مکانی ایده آل برای پرنده نگری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پارک ملی دونیانا در اسپانیا، مکانی ایده آل برای پرنده نگری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید